کد خبر:3417
پ
payetakht-m

پایتخت‌های باستانی ایران، از شوش تا تخت جمشید

در دوران باستان، شهرهای متعددی با ویژگی‌های مختلف به مرکزیت درآمده و یا به پایتختی ایران انتخاب شده‌اند

میراث مکتوب – در دوران باستان، شهرهای متعددی با ویژگی‌های مختلف به مرکزیت درآمده و یا به پایتختی ایران انتخاب شده‌اند.
دوران باستان حدود ۵۰۰ سال را شامل می‌شود و محدوده جغرافیای وسیعی را در بر می‌گیرد که از یک طرف شهرهای آسیای میانه در سمت شرق، و از طرف دیگر، کرانه‌های دجله و فرات در سمت غرب را شامل می‌شود.
در این دوره که از مهم‌ترین دوره‌های سیاسی کشور کهنسال ایران است، شهرهای متعددی با ویژگی‌های مختلف به مرکزیت درآمده و یا به پایتختی ایران انتخاب شده‌اند.
بقایای شهرهایی نظیر مرو، نسا، صددروازه، اصطخر، مدائن، تخت سلیمان، نیشابور و امثال آنها،‌ که حاصل کاوش‌های باستان شناختی ۵۰ سال اخیر و همچنین تحقیقات به جای مانده از مورخین است، حکایت از عظمت و شکوه این شهرها در آن روزگاران دارد.
مرز سیاسی ایران از دوران باستان تا دوران معاصر دستخوش تغییرات زیادی بوده و عمدتاً نیز محدود شده است، لذا باید حتی‌المقدور شهرهایی مورد بررسی قرار بگیرند که در محدوده مرزهای سیاسی کنونی ایران زمین واقع شده باشند. همچنین باتوجه به اینکه سلسله‌ها و حکومت‌های مختلف، پایتخت‌های متفاوتی داشته اند، پایتخت‌های باستانی در قالب حکومت‌های ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین با توجه به اینکه سلسله‌ها و حکومت‌های مختلف، پایتخت‌های متفاوتی داشته‌اند لذا پایتخت‌های باستانی در قالب حکومت‌های ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فهرست مطالب کتاب به این شرح است:

پیشگفتار

نگاهی به پایتخت‌ های ایران

تمدن هخامنشی

منابع و ماخذ

پایتخت‌های باستانی پارس (از شوش تا تخت جمشید) نوشته عباس قدیانی در ۳۱۲ صفحه به صورت مصور است که انتشارات آرون آن را منتشر کرده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612