کد خبر:14489
پ
vizhenameh_31011

ویژه‌نامه همایش «خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر»

معاونت علمی و پژوهشی فرهنگستان هنر ویژه‌نامه همایش «خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر» را منتشر کرد.

میراث مکتوب- ویژه‌نامه همایش «خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر» با مقدمه علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، و به کوشش منیژه کنگرانی، زیر نظر معاونت علمی و پژوهشی فرهنگستان هنر منتشر شد.

در این ویژه‌نامه یادداشت‌ها و مقالاتی چون «مستندات روايي و تاريخی معراج در نگاره “معراج حضرت رسول(ص)” اثر سلطان محمد (شرح تفاوت شگفت‌انگیز این نگاره با سایر نگاره‌ها)» از حسن بلخاری‌قهی؛ «هنر سخنوری و تصویرسازی نظامی» از علی تقوی؛ «خمسه نظامی و نگارگران سه مکتب» از مهدی حسینی؛ «چشمه خورشيد» از محمد خزایی؛ «کوته‌نبشتی برای روز نظامی، شاعر قرون و اعصار در تقویم ایرانی» از سعید شفیعیون؛ «پيرزن و سلطان سنجر: بیانیه‌ای برای عدالت‌طلبی» از  خشایار قاضی‌زاده؛ «خمسه‌نگارها، بهترین هنرمندان در حفظ لحن احساسی شعرند» از شیلا کنبی؛ «نظامی گنجوی و موسیقی (در منظومه لیلی و مجنون)» از مجید کیانی؛ را می‌توانید بخوانید. همچنین گفت‌وگویی با بهمن نامورمطلق، دبیر علمی همایش «خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر» در این ویژه‌نامه منتشر شده تا از ضرورت و کم‌وکیف برگزاری همایش با خبر شویم.

در بخشی دیگر از این ویژه‌نامه، نزدیک به چهل عنوان چکیده مقاله پذیرفته‌شده در همایش، درج شده است. بخش پایانی ویژه‌نامه، با عنوان نگارخانه، تصاویری منتخب از خمسه شاه‌طهماسبی شامل تصویرِ رو و پشت جلد و آستر آن، شمسه و هفده مجلس نگارگری را در معرض دید هنردوستان قرار می‌دهد. ویژه‌نامه همایش خمسه‌نگاری که در 150 صفحه در قطع وزیری چاپ و منتشر شده، برای سهولت دسترسی پژوهشگران، در وب‌گاه همایش به نشانی khamseh.honar.ac.ir قرار گرفته است.

گفتنی است همایش «خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر» در سه بخش نشست‌های پژوهشی، مراسم رونمایی از خمسه نظامی معروف به خمسه شاه‌طهماسبی، و نمایشگاه گزیده آثار خمسه نظامی شاه‌طهماسبی برنامه‌ریزی شده بود. مراسم رونمایی از بازنشر این کتاب روز 31 خرداد 1399 در فرهنگستان هنر برگزار شد و نمایشگاه گزیده آثار نیز از تاریخ 25 خرداد 1399 تا 19 تیر 1399، در مؤسسۀ صبا پذیرای علاقه‌مندان بود. نشست‌های پژوهشی نیز به زمانی دیگر موکول شد که متعاقباً اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند این ویژه‌نامه را اینجـا مطالعه کنند.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612