کد خبر:4678
پ
dehkhoda-m-2

همایش بزرگداشت علامه دهخدا برگزار می‌شود

همایش بزرگداشت علامه دهخدا روز ۷ اسفند در موسسۀ لغت‌نامه دهخدا برگزار می‌شود

میراث مکتوب – همایش بزرگداشت علامه علی‌اکبر دهخدا با حضور جمعی از فرهیختگان، استادان، دانشجویان و دوستداران فرهنگ و ادب، روز ۷ اسفند ماه در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا برگزار می‌شود.

این همایش به منظور ارج نهادن به کوشش ها و آثار ارزشمند علامه دهخدا برگزار می‌شود.

این همایش روز چهارشنبه هفتم اسفند سال جاری از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا واقع در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، ایستگاه پسیان، موقوفات دکتر محمود افشار برپا خواهد شد.

شایان ذکر است سال آینده نیز شصتمین سالگرد درگذشت علامه دهخدا در این مؤسسه برگزار خواهد شد.

درباره علی‌اکبر دهخدا

علی‌اکبر دهخدا در سال ۱۲۵۷ خورشیدی در تهران زاده شد. وی در زمان گشایش مدرسه علوم سیاسی وابسته به وزارت امور خارجه در سال ۱۲۷۸ شمسی، دهخدا در آزمون ورودی مدرسه شرکت کرد و در آنجا مشغول تحصیل شد.

وی در مدت زندگی خود آثار ماندگاری را در عرصه ادبیات منتشر نمود که از این میان می‌توان به لغت‌نامه جامع دهخدا اشاره کرد که به عنوان مرجعی برای شناخت ریشه‌های ساختاری کلمات به کار گرفته می‌شود.

از جمله آثار شناخته شده وی می‌توان به لغت‌نامه، امثال حکم، چرند و پرند (مجموعه مقالات)، فرهنگ فرانسه به زبان فارسی، ابوریحان بیرونی، تعلیقات بر دیوان ناصر خسرو، پندها و کلمات قصار، دیوان شعر، تصحیح‌های انجام شده شامل دیوان منوچهری، دیوان حافظ، دیوان سید حسن غزنوی، دیوان مسعود سعد، دیوان سوزنی سمرقندی، دیوان فرخی سیستانی، دیوان ابن یمین، لغت فرس اسدی، صحاح الفرس، یوسف و زلیخا، ترجمه عظمت و انحطاط رومیان و ب‍ره‍ان ق‍اطع اشاره کرد.

علامه علی‌اکبر دهخدا در روز دوشنبه هفتم اسفند ماه ۱۳۳۴ در سن ۷۷ سالگی در خانه مسکونی خود در خیابان ایرانشهر تهران درگذشت و پیکر وی در ابن بابویه در مقبره خانوادگی به خاک سپرده شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612