کد خبر:12421
پ
فاقد تصویر شاخص

هشدار نسبت به نابودی نسخ خطی تاریخی در آران و بیدگل

یک مقام محلی در آران و بيدگل نسبت به نابودی صدها نسخه و کتاب‌هاي خطي ارزشمند در زیارتگاه معروف این شهر هشدار داد.

میراث مکتوب – یک مقام محلی در آران و بيدگل نسبت به نابودی صدها نسخه و کتاب‌هاي خطي ارزشمند در زیارتگاه معروف این شهر هشدار داد.

در این ارتباط، جواد تکيه، مدير اجرايي حرم محمد هلال بن علي(ع) در آران و بیدگل، گفته است که بيش از 130 هزار و 700 جلد کتاب ارزشمند خطي، چاپ سنگي ونسخ چاپي متعلق به این مکان مذهبی وجود دارد، اما مکاني مجهز و ايمن براي نگهداري و استفاده مخاطبان در دسترس نیست.

آن گونه که روزنامه نصف جهان به نقل از جواد تکيه گزارش داده است، زمين ساخت مکان مناسب برای نگهداری این آثار حدود 20 سالي است که بدون عمليات اجرايي باقي مانده است.

وي با اشاره به اينکه زميني به مساحت 1000 متر مربع در حوزه حرم مطهر جانمايي شده است، افزود: براي ساخت کتابخانه اي مجهز، به 40 ميليارد ريال اعتبار نياز است که با وجود قول هاي مساعد مسئولان شهر، اين کتابخانه هنوز ساخته نشده است.

این مقام محلی در ادامه هشدار داد که تأخير در ساخت کتابخانه با توجه به نبود مکاني ايمن و استاندارد براي نگهداري از نسخ خطي موجب نابودي اين منابع ارزشمند تاریخی خواهد شد.

لازم به ذکر است که امامزاده محمد اوسط مشهور به هلال علی و محمد هلال، فرزند بلافصل حضرت علی(ع) است که آرامگاه وی در شهر آران و بیدگل و در فاصله 215 کیلومتری اصفهان قرار دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612