کد خبر:3746
پ
hafez-masnavi-m

نگاهی به نخستین نسخهٔ یافت شده از غزل‌های حافظ و دفتر چهارم و ششم مثنوی

خوشبختانه پیدا شدن نسخه‌های کهن دیوان حافظ همچنان ادامه دارد. همین چند سال پیش علی بهرامیان نسخه‌ای کامل از دیوان حافظ به تاریخ ۸۰۳ در کتابخانهٔ ابوریحان بیرونی در موسسهٔ شرق‌شناسی تاشکند یافت و بر اساس آن چاپی از دیوان نیز صورت گرفت

میراث مکتوب – خوشبختانه پیدا شدن نسخه‌های کهن دیوان حافظ همچنان ادامه دارد. همین چند سال پیش علی بهرامیان نسخه‌ای کامل از دیوان حافظ به تاریخ ۸۰۳ در کتابخانهٔ ابوریحان بیرونی در موسسهٔ شرق‌شناسی تاشکند یافت و بر اساس آن چاپی از دیوان نیز صورت گرفت. (چهار پنج سال پیش هم علی فردوسی در بیاضی که در اواخر حیات حافظ کتابت شده است تعدادی از غزلیات او را یافت و منتشر ساخت.)اخیراً نیز بهروز ایمانی نسخه‌ای مورّخ ۸۰۱ از دیوان حافظ با مقدمۀ گل اندام یافته که به صورت نسخه‌برگردان چاپ شده و به زودی به بازار نشر عرضه خواهد شد.
بیاضی که علی فردوسی در کتابخانهٔ بادلیان اکسفورد پیدا کرد خیلی زود همۀ توجه ها را برانگیخت. چون گفته شد که گردآوری و کتابت آن به سال ۷۹۲ بوده است و بدین ترتیب اشعاری که از حافظ در آن آمده کهن تر از همۀ مجموعه ها و نسخ خطی دیوان وی است.
این بیاض را شخصی به نام علا مرندی جمع و کتابت کرده و در آن اشعاری از چند تن از شعرای متقدم و همعصر خویش آورده است. عمده صفحات بیاض به اشعار این شاعران اختصاص یافته است: ۱۱ غزل، ۵ قطعه، ۱ رباعی و ۱ فرد از علا مرندی، جامع بیاض؛ ۲ رباعی و ۱ غزل از رشیدالدین وطواط؛ ۲ رباعی و ۱ غزل از سی فالدین باخرزی؛ ۴۴ غزل و ۸ فرد از جلال الدین عضد یزدی؛ ۴۹ غزل و ۱ فرد از حافظ (یک غزل مکرّر)؛ ۳ غزل از نزاری؛ ۳ غزل از اوحدی مراغی؛ ۱۴ غزل از سعدی و ۱۳ غزل از همام. جز این اشعار پراکندۀ دیگری نیز در بیاض آمده که خوانندگان می توانند فهرست اسامی شاعران را در مقالۀ استاد ایرج افشار دربارۀ این بیاض ملاحظه کنند.
آنچه در بالا مطالعه کردید بخش‌هایی از مقاله «جعبه آینهٔ کتاب ۱۰» معرفی و نقد دو کتاب نخستین نسخه یافت شده از غزل های حافظ و دفتر چهارم و ششم مثنوی معنوی به تصحیح دکتر توفیق سبحانی نوشته محمدافشین وفایی است که در شماره ۹۱ – سال پانزدهم نشریه بخارا به چاپ رسیده است.
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی گزینه دریافت فایل کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612