کد خبر:3620
پ
maktobatsalman-m

نقش سلمان فارسی در مکتوبات اسلامی

اسناد، سازندگان هویت یک ملتند و در میان اسناد، مکتوبات و مکاتبات چهره‌های برجسته اهمیت تاریخی، تمدنی، و هویت‌بخش فزون‌تری دارند

میراث مکتوب – اسناد، سازندگان هویت یک ملتند و در میان اسناد، مکتوبات و مکاتبات چهره‌های برجسته اهمیت تاریخی، تمدنی، و هویت‌بخش فزون‌تری دارند چون در گرماگرم مدرنیته و جهانی شدن که تغییرات چشم‌گیر ذوق جمعی و جهان‌بینی را در پی دارد، از شتاب و شیفتگی ملت می کاهد و پیوند آنها را با مواریث گذشته شان حفظ می‌کند تا در فرآیند نو شدن نیز به دام از خودبیگانگی نیفتند.
چنین ضرورتی، مطالعه کارنامه فرهنگ و تمدن اسلامی را مستلزم بررسی همه جانبه از آغاز پیدایی تا رشد و گسترش و مراحل فراز و فرود آن تاکنون کرده است اما مطالعه و بررسی سرچشمه‌های آغازین شکل‌گیری بنای عظیم فرهنگ و تمدن اسلامی اولویت خاصی دارد زیرا در این مرحله بود که پایه های اصلی آن پدید آمد و استوار گردید.
یکی از جنبه‌های مهم مطالعه سرچشمه‌های آغازین فرهنگ اسلامی، ادبیات منقول و مکتوب آن است. ادبیاتی که میراث گرانسنگ مسلمانان طی قرون گذشته را تشکیل می‌دهد. در این میان ادبیات مکتوب اسلامی که ثمره برگ برگ نوشته‌های عالمان و اندیشمندان مسلمانی بود که به تدریج در کتاب ها و کتابخانه ها انباشته گردید، سهم ویژه ای دارد. بدیهی است که افراد و اشخاص بسیاری در امر کتابت فرهنگ و معارف اسلامی نقش داشته اند اما فضل تقدم از آن کسانی است که سنگ بنای آن را بر زمین نهادند، کسانی همچون سلمان، مسلمانی ایرانی تبار با پشتوانه ای غنی از فرهنگ و تمدن قومی.
در کتاب مکتوبات سلمان ضمن بزرگداشت مقام سلمان فارسی به عنوان یکی از صحابه برجسته رسول خدا(ص)، آثار وجودی و نقش او در پیدایش فرهنگ و نیز آثار کتابی اش از سوی اندیشمندان و پژوهشگران مورد شناسایی، بررسی و نقد و تحقیق قرار گرفته است.
کتاب مکتوبات سلمان به مناسبت برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی سلمان فارسی به کوشش دکتر علی بیات گردآوری شده و از سوی نشر ادیب مصطفوی به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612