کد خبر:2593
پ
nashriye1

نقش زنان در نظام وقف عثمانی

امروزه بعد از گذشت هفتصد سال از تأسیس امپراتوری عثمانی، آثار و بناهایی نظیر کاروانسراها، حمام ها، مساجد، مدارس، تیمچه ها، چشمه ها، پل ها، و … سمبل و معرف آن امپراتوری به شمار می روند.

میراث مکتوب – امروزه بعد از گذشت هفتصد سال از تأسیس امپراتوری عثمانی، آثار و بناهایی نظیر کاروانسراها، حمام ها، مساجد، مدارس، تیمچه ها، چشمه ها، پل ها، و … سمبل و معرف آن امپراتوری به شمار می روند.
در نوشته حسن یوکسل که علیرضا مقدم آن را ترجمه کرده و در صفحه ۱۱۹ شماره اخیر فصلنامه وقف میراث جاویدان به چاپ رسانیده است، به مناسبات بین زنان و اوقاف در جامعه عثمانی و همچنین زنان واقفی که با استفاده از اموال شخصی به ایجاد موقوفات پرداخته و بدینگونه در خدمات اجتماعی ـ فرهنگی دورۀ عثمانی سهم و نقشی داشته اند، پرداخته شده است. آنچه در این مقاله مورد بحث قرار گرفته عبارتند از: جایگاه زنان واقف در طبقات اجتماعی عثمانی، خاستگاه، منابع ثروت و اهدافشان از ایجاد موقوفات. از سوی دیگر بر آن است تا نسبت و پراکندگی جغرافیایی زنان واقف در قرون دهم و یازدهم هجری در مقایسه با تمام واقفان عثمانی و نیز دوره های دیگر را مشخص سازد.
برای بهره گیری بیشتر از این نوشتار اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612