کد خبر:1993
پ
۶

نقش ایران‌شناسان در معرفی زبان فارسی به غربیان

دومین شمارۀ فصلنامۀ علمی- تحقیقاتی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی با عنوان نامۀ ایران و اسلام از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شد.

میراث مکتوب – دومین شمارۀ فصلنامۀ علمی- تحقیقاتی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی با عنوان نامۀ ایران و اسلام از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب این فصلنامه به منظور شناساندن فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی، شناسایی و معرفی آثار مکتوب با موضوع ایران و اسلام و همچنین تهیه و در دسترس قراردادن این آثار برای بهره برداری محققان و پژوهشگران منتشر شده است.
معرفی، نقد و تحلیل مقالات و مطالب نشریات اسلام‌شناسی و ایران ‌شناسی، شناسائی مؤسسات و مراکز ایران ‌شناسی و اسلام‌ شناسی در جهان و معرفی فعالیت‌ ها و کارنامۀ آنها، معرفی ناشران آثار ایران پژوهی و اسلام پژوهی در جهان، شناساندن ایران‌شناسان و اسلام‌ شناسان برجسته و نقد آثارشان، تهیه و انتشار اخبار حوزۀ گسترده مطالعات اسلامی و ایرانی در جهان و معرفی پایان‌نامه‌های دانشجویی در رشته‌های ایران‌شناسی و اسلام‌ شناسی در دانشگاه‌ های خارج از کشور از جمله اهداف انتشار این فصلنامه علمی – تحقیقاتی است.
مطالب این شماره از فصلنامه در دو بخش ایران ‌شناسی و اسلام‌شناسی سامان یافته و شامل سه گفت‌وگو، یازده مقاله علمی و تحقیقی، کتاب‌های تازه منتشر شده در حوزه ایران‌ شناسی و اسلام‌شناسی در خارج از کشور و نیز تازه‌ ترین گزارش‌ ها و اخبار فعالیت‌ها و نشست‌های علمی ایران پژوهی و اسلام پژوهی در ۲۲۲ صفحه است.
یکی از ویژگی‌های دومین فصلنامه علمی _ تحقیقاتی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی با عنوان این است که از دیدگاه چهار تن از اسلام پژوهان و ایران شناسان خارجی (آمریکایی، افغانی و چینی) پاره‌ای موضوعات مهم مانند نقش ایران شناسان در شناخت و معرفی ایران و ایرانیان، تأثیر ذهن و زبان ایرانیان در جهان، روش و منش اسلام‌شناسی در نظام آکادمیک غربی و نظام اندیشگی مسلمانان و گفتمان اسلام سیاسی بررسی شده است.
از عناوین و موضوعات دومین فصلنامۀ علمی _ تحقیقاتی ایران‌شناسی و اسلام‌ شناسی با عنوان نامۀ ایران و اسلام می‌توان به «در تأثیر ذهن و زبان و ایرانیان در جهان»، «گفتمان های ایران سزرمینی و ایران تاریخی و ایران تاریخی در ایران امروز»، «ایرانیان و منصب قضا در عصر امویان»، «جایزه‌های ایران‌شناسی در خارج از کشور»، «ایران‌شناسی در لهستان، گزارش یک سفر»، «درآمدی بر ایران‌شناسی در مصر» و «مطالعات ایرانی در کره جنوبی» اشاره کرد.
«روش و منش اسلام‌شناسی در نظام آکادمیک غربی و نظام اندیشگی مسلمانان»، «رویکرد مسیحیان به اسلام و اسلام‌شناسی» عنوان دو گفت و گوی این شماره از نامه ایران و اسلام است. «گفتمان اسلام سیاسی و پاد گفتمان‌های آن»، «اسلام دین متمایز»، «مطالعات اسلامی در فنلاند»، «تأملی در اسلام شناسی ژورنالیستی در غرب» و «چکیده مقالات به زبان انگلیسی» از دیگر بخش‌ های این فصلنامه به شمار می‌روند.
دکتر حمیدرضا آیت اللهی، حسن بلخاری، رسول جعفریان، عطاءالله حسنی، اسحق صلاحی، دکتر برت فراگنر، شریف حسین قاسمی، جواد منصوری، محمدجواد مرادی‌نیا، مهدی محقق، عارف نوشاهی، کریم نجفی برزگر، دکتر سید علیرضا واسعی و دکتر علی اکبر ولایتی اعضای هئیت تحریریه این نشریه هستند.
این نشریه به صاحب امتیازی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران، به مدیرمسئولی علی‌اکبر صفی‌پور و سردبیری دکتر کیومرث امیری به چاپ رسیده است.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612