کد خبر:14615
پ
13990505-130533

موسیقی درمانی در متون پزشکی مسلمانان با بازخوانی رساله‌ای کهن

نویسندگان این مقاله ضمن تبیین سهم و کاربرد موسیقی به‌عنوان روشی درمانگر در پزشکی مسلمانان، به معرفی رساله‌ای در حوزۀ موسیقی‌درمانی پرداخته‌اند.

میراث مکتوب- موسیقی دانشی است که همواره مورد توجه اندیشمندان مسلمان بوده است. مسلمانان گذشته از جنبه هنری موسیقی، به ارتباط آن با علوم و دانش‌های نظری و عملی همچون طب، نجوم و هندسه معترف بودند. دانش پزشکی از مهم‌ترین علومی است که جنبۀ عملی موسیقی، بیشترین کاربرد را در آن دارد و پزشکان از موسیقی به عنوان روشی درمانگر یاد کرده‌اند.

مقالۀ «موسیقی درمانی در متون پزشکی مسلمانان با بازخوانی رساله‌ای کهن» تألیف محبوبه فرخنده‌زاده و مصطفی گوهری فخرآباد، اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن بازخوانی مختصری از جایگاه موسیقی در آثار و رسائل فلاسفه، موسیقی‌دانان و پزشکان مسلمان در تمدن ایرانی ـ اسلامی تا پایان دورۀ صفویه، به معرفی و شناسایی یکی از دست‌نوشته‌های مستقل در حوزه موسیقی‌درمانی پرداخته است.

هدف نویسندگان مقاله آن است که با توجه به مطرح شدن موسیقی‌درمانی به‌عنوان تخصّص و رشته‌ای مستقل در پزشکی نوین، از رهگذر این پژوهش سهم و کاربرد موسیقی به‌عنوان روشی درمانگر در پزشکی مسلمانان است، تبیین و مشخص شود.

در این نوشتار در مجموع حدود 57 منبع مورد استفاده و واکاوی قرار گرفته است و یافته‌های آن نشان می‌دهد فلاسفه، دانشمندان علم موسیقی و پزشکان بخشی از متون تولیدی خود را به تأثیر و ارتباط موسیقی با روح و روان آدمی و حتی اثربخشی آن بر جسم اختصاص داده‌اند.

گرچه پزشکان مسلمان از موسیقی به‌عنوان وسیلۀ حفظ صحّت یاد کرده‌اند، اما بیشتر آراء، دیدگاه و نظرات اندیشمندان مسلمان در حوزۀ نظری بوده است. ابن‌سینا به‌عنوان پزشک و فیلسوف مسلمانِ ایرانی علاوه بر آثار پزشکی، در متون فلسفی‌اش نیز از تأثیر موسیقی بر جسم و روح آدمی به کرّات سخن گفته است و از وی می‌توان به‌عنوان نخستین پزشکی یاد کرد که از موسیقی در درمان بهره گرفته است.

برای خواندن متن کامل مقاله کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612