کد خبر:8366
پ
bookimg_220_11671

مهر در خاور نزدیک و ایران باستان

کتاب پیش رو ترجمه ای از دو اثر برجسته در مطالعات مهرشناسی از دو محقق صاحب نام این حوزه دومینیک کولون و ادیت پرادا است.

میراث مکتوب – کتاب پیش رو ترجمه ای از دو اثر برجسته در مطالعات مهرشناسی از دو محقق صاحب نام این حوزه دومینیک کولون و ادیت پرادا است.

در حوزۀ مطالعات باستان شناسی ایران یکی از بخش هایی که کمابیش مغفول مانده مطالعات مهر و مهرشناسی است. شمار مقالات و متون فارسی مرتبط با مهرشناسی اندک و عمدتاً منحصر به یک دوره و منطقه است.

مهرها اشیای کوچکی هستند که در بسیاری از محوطه‌های باستانی و اغلب همراه با متوفی یافت شده‌اند. این دست‌ساخته‌ها که خاستگاهشان در خاور نزدیک بود، به مدت چندین‌هزار سال به عنوان ابزاری برای نظارت بر تبادل کالا و اطلاعات یا نمایش قدرت و مشروعیت کاربرد داشتند. چند هزار سال پس از ابداع اولین مهرهای مسطح، نوع دیگری از مهرها به شکل استوانه‌ای ظاهر شدند که مقدمه‌ای بر پیدایش خط و نگارش و تحولی بنیادین در جوامع دارنده این صناعت شد.

در کتاب حاضر که اثر دو مهرشناس برجسته جهانی است، شیوه‌ها و فنون پیچیده بررسی و مطالعه مهرها آمده است. این کتاب شامل تقریبا همه مهرهای باستانی کشف شده است.

بخش اول این کتاب مطالعۀ جامع و مؤجزی از اصول و قواعد حاکم بر مهرسازی خاور نزدیک است که با مثال های تصویری فوق العاده ای همراه شده است. در بخش دوم نیز به طور عام و اثر مهرهای به دست آمده از ایران بررسی شده و سبک های موجود در مناطق و دوره های مختلف تشریح می شود.

فهرست مطالب کتاب به این شرح است:

بخش اول: مهر در خاور نزدیک

فصل اول: مهر در خاور نزدیک

فصل دوم: مهر، از عتیقه تا باستان شناسی

فصل سوم: جنس مهرها

فصل چهارم: شواهدی از تحول فنی

فصل پنجم: نقش مهرها

فصل ششم: تحولات مطالعات مهرشناسی

بخش دوم: مهرهای ایران باستان

کتاب شناسی

فهرست اعلام

کولون، دومینیک، پرادا، ادیت، مُهر در خاور نزدیک و ایران باستان، ترجمه: پویا خدیش، تهران، علمی و فرهنگی، 176 صفحه، قطع: رقعی، شمارگان: 300، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612