کد خبر:8545
پ
rasael

ملحقات رسائل کلامی و فلسفی ابن ابی جمهور

ششمین اثر از مجموعۀ مصنفات کلامی و فلسفی ابن ابی جمهور احسائی با نام «ملحقات رسائل کلامیة و فلسفیة» منتشر شد.

میراث مکتوب – ششمین اثر از مجموعۀ مصنفات کلامی و فلسفی ابن ابی جمهور احسائی با نام «ملحقات رسائل کلامیة و فلسفیة» منتشر شد.

این کتاب مشتمل بر شش رساله است: دو رسالۀ نخست (التحفة الکلامیة و مختصر التحفة الکلامیة) از آثار کلامی منسوب به ابن ابی جمهور است. رساله سوم، تحریری است از رسالۀ المجادلات فی المذهب که محرّر آن تاکنون شناخته نشده است. سه رسالۀ دیگر این مجموعه، سه ترجمۀ فارسی از رسالۀ المجادلات فی المذهب است که مترجمان آن جمعی از فضلای عصر قاجار، جلال الدین محمد کاشانی و قاضی نور الله شوشتری می باشند.

به جز رسائل دوم و سوم ، باقی رسائل این مجموعه پیشتر منتشر شده بود. اما از آنجا که این تصحیحات از سویی مشتمل بر اغلاط فراوان بود و از سوی دیگر به صورت پراکنده منتشر شده بود، تصمیم به تصحیح مجدد آنها به صورت دقیق تر و همراه با سایر مصنفات کلامی و فلسفی ابن ابی جمهور گرفتیم. نقد مفصل بر تصحیحات پیشین این رسائل، به زودی و در مقاله ای مستقل منتشر خواهد شد.

در مقدمۀ کتاب، به مباحثی همچون: خلاصه ای از تاریخ علم کلام تا عصر ابن ابی جمهور، حیات و آثار ابن ابی جمهور، آثاری که تا کنون در مورد وی به نگارش درآمده، بررسی تک تک رسائل موجود در این مجموعه و نسخ خطی هر یک از آنها، روش تصحیح و تحقیق هر یک از رسائل و … پرداخته شده است. در پایان نیز فهارس تفصیلی شانزده گانه آمده است.

این کتاب به تصحیح و تحقیق رضا یحیی پور فارمد، از جانب مؤسسة ابن ابی جمهور الاحسائی لاحیاء التراث و دار المحجة البیضاء در بیروت، در دو مجلد و 860 صفحه منتشر شده است.

گفتنی است پیش از این، پنج عنوان کتاب از این مجموعه به نام های: مجلی مرآة المنجی (در پنج جلد)، النور المنجی من الظلام (در دو جلد)، شرح علی الباب الحادی عشر (در سه جلد)، رسائل کلامیة و فلسفیة (در دو جلد) و المجادلات فی المذهب (در یک جلد) از جانب مصحح و ناشر کتاب حاضر عرضه شده است. مشخصات این کتاب ها در پایگاه آکادمیا به نشانی زیر قابل مشاهده است:

https://independent.academia.edu/RezaYahyapurFarmad

منبع: بساتین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612