کد خبر:4131
پ
Tarhe Jeld Mosat

مع موسوعات رجال الشیعه

مع موسوعات رجال الشیعه تألیف سید عبدالله بن سید عبدالحسین شرف‌الدین از مؤسسه کتابشناسی شیعه منتشر شده است

میراث مکتوب – مع موسوعات رجال الشیعه تألیف سید عبدالله بن سید عبدالحسین شرف‌الدین از مؤسسه کتابشناسی شیعه منتشر شده است.

سیدعبدالله شرف‌الدین فرزند هفتم علامه شرف‌الدین ۱۴ رمضان سال ۱۳۴۵ در لبنان متولد شد، ادبیات، فقه و اصول را نزد پدر و علمای لبنان خواند، در سال ۱۳۷۳ قمرى به قم آمد و از درس آیات عظام بروجردی، امام خمینی (ره)، شریعتمداری، گلپایگانی و شیخ محمد کرمى رضوان‌الله علیهم استفاده کرد. وی علاوه بر علوم حوزوی به زبان فرانسه، علوم طبیعی، تاریخ، جغرافی و ریاضی تسلط دارد.

او از کتابخانه‌هاى بسیارى در ایران، هند، پاکستان، عراق، سوریه و لبنان مانند کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد، کتابخانه سالار جنگ در حیدر آباد دکن، کتابخانه سیدحامد حسین در لکهنو، کتابخانه مدرسه الهادی در بنارس، کتابخانه مدرسه جامع منتظر در لاهور، کتابخانه الظاهریه در دمشق و برخی کتابخانه‌های نجف و کربلا بازدید کرده است.

از آثار قلمی وی می‌توان به کتاب‌های «تصحیح و تعلیقه بر کتاب‌های علمای پیشین» در مجموعه مع موسوعات رجال الشیعه، «معجم رجال الشیعه» نگاهی به زندگى‌نامه طبقات رجال شیعه در ۳۰ جلد و «تتمّه بغیه الراغبین والحاشیه علیه» اشاره کرد.

مع موسوعات رجال الشیعه تعلیقات سیدعبدالله شرف‌الدین به برخی از کتابهای پیشینیان در موضوع کتابشناسی و رجال است. وی در تعلیقات خود بر این کتاب‌ها، به تصحیح مطالب اشتباه راه یافته در این آثار پرداخته و همچنین اضافاتی را بر مطالب آن‌ها آورده و افتادگی‌ های این نوشتارها را تکمیل کرده است.

این کتاب در سه جلد بدین صورت تدوین و چاپ شده است:

موسسه کتاب‌شناسی شیعه با مقدمه‌ای در دو بخش، کتاب را آغاز کرده که بخش نخست در شیوه نگارش تعلیقات الذریعه است. بخش دوم مقدمه هم شامل ۴۱ نامه‌ علامه شرف‌الدین به فرزندش سیدعبدالله، مؤلف این کتاب است.

جلد نخست شامل نقد و بررسی و تعلیقاتی بر کتاب‌های «الذریعه إلی تصانیف الشیعه» و «طبقات اعلام الشیعه» نوشته علامه شیخ آقابزرگ تهرانی.

سیدعبدالله شرف‌الدین در تعلیقات خود بر ذریعه و طبقات به چند مطلب مانند «تصحیح برخی از تاریخ‌های ذکر شده در کتاب ذریعه، اشاره به نویسندگانی که یا تشیع آن‌ها اثبات نشده یا اصلا شیعه نبوده‌اند و به شیوه علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی نباید در کتاب نامشان ذکر می‌شد، ذکر نام کتاب‌های دیگر نویسندگان که آقا بزرگ تهرانی به آن‌ها دسترسی نداشته» پرداخته است. جلد نخست این مجموعه در ۸۲۴ صفحه تدوین یافته است.

جلد دوم شامل نقد و بررسی و تعلیقاتی بر جلد پنج تا ۳۲ کتاب «اعیان الشیعه» نوشته علامه سیدمحسن امین است. جلد دوم در ۶۴۴ صفحه تدوین شده است.

جلد سوم که شامل ۶۵۶ صفحه است، به نقد و بررسی چندین کتاب توجه شده است. همچنین ابتدای آن تعلیقاتی بر جلد ۳۳ تا ۵۲ کتاب «اعیان الشیعه و مع مستدرکات اعیان الشیعه» مرحوم سید حسن امین آورده شده است.

در بخشی از این اثر تعلیقاتی بر کتاب‌های رجال النجاشی از احمد بن علی نجاشی، أمل الآمل فی علماء جبل عامل از شیخ محمد بن حسن مشهور به شیخ حر عاملی، فوائد الرضویه از شیخ عباس قمی، ماضی النجف و حاضرها از شیخ جعفر آل محبوبه، انور البدرین فی تراجم علما القطیف والاحسا و البحرین از شیخ علی بلادی بحرانی، شهدا الفضیله از علامه امینی، موارد الاتحاف فی نقبا الاشراف (جلد) و منیه الراغبین فی طبقات النسابین (هر دو از عبد الرزاق کمونه حسینی) اختصاص دارد. البته این تعلیقات به ترتیب مجلدات کتاب‌ها تنظیم شده‌اند و مخاطبان آن‌ها به راحتی می‌ توانند محل آن‌ها را در متن کتاب‌ها پیدا کند.

منبع: مؤسسه کتابشناسی شیعه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612