کد خبر:17892
پ
D8AFD981D8A7D8AAD8B120D8AAD988D8ACDB8CD987D8A7D8AA20D8AFD8B120D8B9D8B5D8B120D8B5D981D988DB8C

معرفی کتاب «ساختار ظاهری و محتوایی دفاتر توجیهات در عصر صفوی»

نشست معرفی و نقد کتاب «بررسی ساختار ظاهری و محتوایی دفاتر توجیهات در عصر صفوی» برگزار شد.

میراث مکتوب- نشست معرفی و نقد کتاب «بررسی ساختار ظاهری و محتوایی دفاتر توجیهات در عصر صفوی» با نگاهی به 70هزار برگ از اسناد دوران صفویه، از مجموعه نشست‌های تخصصی پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همزمان با هفته ‍‍پژوهش به صورت مجازی برگزار شد.

غلامرضا عزیزی رییس پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این نشست مجازی با اشاره به انتشار کتاب «بررسی ساختار ظاهری و محتوایی دفاتر توجیهات در عصر صفوی» گفت: این کتاب برای بهره‌مندی متخصصان و محققان نوشته شده است که همخوانی و همگامی تصاویر در متن جنبه آموزشی به آن داده است. برهمین اساس می‌توان از این امکان استفاده کرد و وارد حوزه‌ آموزشی شد. الهه محبوب فریمانی مولف کتاب «بررسی ساختار ظاهری و محتوایی دفاتر توجیهات در عصر صفوی» به زمینه های آموزشی در این کتاب دست یافته است.

در ادامه این نشست مجازی، فریمانی پژوهشگر و نویسنده این کتاب گفت: بخشی از تاریخ اقتصادی ایران ناشناخته مانده است، بر همین اساس دفاتر و اسناد مالی در تمام دوره ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و اسناد متعلق به این بخش نیز جای کار دارد.

ابوالفضل حسن آبادی رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به نقاط قوت کتاب «بررسی ساختار ظاهری و محتوایی دفاتر توجیهات در عصر صفوی» گفت: یکی از نقاط قوت کتاب «بررسی ساختار ظاهری و محتوایی دفاتر توجیهات در عصر صفوی» سابقه و تبحر نویسنده است، نویسنده این اثر با سابقه فعالیت،20 ساله در این حوزه، با محتوای اسناد به خوبی آشنا است.

وی ادامه داد: نگاه علمی به اسناد برای تنظیم این اثر مهم است. زیرا نویسنده اثر، اشراف کاملی به این پژوهش و منابع خطی دارد و پیشینه خوبی را در این کتاب نوشته است. به اعتقادمن  برای پیشبرد چنین پژوهشی علاوه بر تجربه باید حداقل سه تا چهارسال زمان صرف کرد و کار مداوم انجام داد.

رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: عنوان کتاب «بررسی ساختار ظاهری و محتوایی دفاتر توجیهات در عصر صفوی» بسیار تخصصی است و به اعتقاد من لازم بود تا عنوان این اثر برای مخاطب عام قابل فهم تر باشد، البته محتوای کتاب نیز برای عموم، محتوای سختی است و افراد آنگونه که باید با محتوا ارتباط برقرار نمی کنند، زیر افراد با اسناد به کار رفته در این کتاب آشنایی چندانی ندارند و نمی توانند آنطور که باید فهم بیشتری نسبت به محتوای مطالب پیدا کنند.

حسن آبادی تصریح کرد: دامنه موضوعی اسناد به کار رفته در این کتاب متنوع است و 70هزار برگ از اسناد دوران صفویه در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته و این اسناد سالیانه به صورت مجزا و تفکیک شده آورده شده است.

امین محمدی کارشناس اسناد پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: فرآیند بازخوانی و چاپ اسناد مالی بسیار مهم است. تعداد اسناد بر جای مانده از دوره صفویه اندک است اما تعداد اسناد مالی مانند دفاتر مالی و دفاتر توجیهات در کتابخانه آستان قدس رضوی قابل ملاحظه است و بهره مندی از آنها توسط پژوهشگران می تواند تاریخ صفویه را متحول کند. ضمن اینکه ارائه اسناد مالی برای پژوهش های تاریخ اقتصادی بسیار مهم است و باید ادامه پیدا کند.

وی گفت: سیاق و اسناد دوره صفویه بسیار دشوارتر از اسناد دوره قاجار است و انجام فعالیت های تحقیقی و پژوهشی با استفاده از این اسناد مستلزم تبحر خاصی است که نویسنده کتاب «بررسی ساختار ظاهری و محتوایی دفاتر توجیهات در عصر صفوی» از دانش و آگاهی لازم برخوردار است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612