کد خبر:6109
پ
فاقد تصویر شاخص

مسئولان شرایط کار علمی را برای پژوهشگران آماده کنند

مسئولان باید شرایط و لوازم کار علمی را به ویژه در حوزه هایی که دارای بازدۀ مالی مستقیم نیست و در نتیجه ، بخش خصوصی انگیزه چندانی برای سرمایه گذاری در آن ندارد را فراهم کنند.

میراث مکتوب – پژوهشگر تاریخ ریاضیات و سردبیر مجله میراث علمی اسلام و ایران در دیدار از نمایشگاه پژوهش در انزلی با بیان این که پژوهش تضمین کننده استقلال کشور در بخشهای گوناگون است بر لزوم تلاش مسئولان برای آماده کردن بسترهای لازم کار علمی و تحقیقاتی تاکید کرد.


دکتر محمد باقری اظهار کرد: مسئولان باید شرایط و لوازم کار علمی را به ویژه در حوزه هایی که دارای بازدۀ مالی مستقیم نیست و در نتیجه ، بخش خصوصی انگیزه چندانی برای سرمایه گذاری در آن ندارد را فراهم کنند.


وی خاطرنشان کرد : پژوهش ، تضمین کنندۀ پیشرفت علمی جامعه در مراحل بعدی و لازمه استقلال علمی ، صنعتی ، اقتصادی و نهایتا سیاسی ، همه جانبه، پایدار و آسیب ناپذیر کشور است .


باقری، 30 سال اخیر بیشترین وقت و انرژی خود را صرف احیاء میراث علمی کوشیار گیلانی ریاضی دان و منجم برجسته ایرانی که حدود یک هزار سال پیش می زیست ، نموده است .


وی در این باره گفت : رسالۀ ریاضی کوشیار گیلانی را با نام  اصول حساب هندی  دربارۀ چهار عمل اصلی و جذر و کعب گیری در پایه 10 – دهی و شصت گانی را از عربی به فارسی ترجمه کرده ام.


به گفته وی این کتاب ارزشمند قبلاً به زبانهای انگلیسی ، فرانسوی و عبری ترجمه شده بود و چندی پیش ترجمۀ روسی آن هم منتشر شد.


این پژوهشگر ، کتاب  گوشه هایی از تاریخ ریاضیات دوره اسلامی  نوشته پرفسور جان لنارت برگرن ، ترجمه دکتر قاسم وحیدی اصل را منبعی مناسب برای آشنایی با تاریخ ریاضیات دورۀ اسلامی که دانشمندان ایرانی در ایجاد این میراث نقش عمده ای داشته اند عنوان کرد .


باقری که دکترای خود را از دانشگاه اوترخت هلند کسب کرده مطالعۀ تاریخ ریاضیات را برای فراگیری و آموزش بهتر این علم مفید و موجب تقویت حس هویت اجتماعی و اعتماد به نفس و وابستگی به میهن در جوانان عنوان کرد.


وی خاطرنشان کرد: برای کسانی که مایل به پژوهش جدی و بدیع در تاریخ ریاضیات باشند داشتن دانش ریاضی در سطح کارشناسی و آشنایی با زبان عربی ضروری است و با داشتن این زمینه مناسب یک منبع بسیار مفید برای پژوهش کتاب  زندگینامه ریاضی دانان دوره اسلامی  نوشته مرحوم ابوالقاسم قربانی است.


این محقق و استاد بازنشسته توصیه کرد ،افراد دنبال استعدادها و علایق خود بروند و مبانی علمی رشته مورد نظر را به صورت کلاسیک و دانشگاهی مطالعه کنند.


به گفتۀ این پژوهشگر در این راه داشتن برنامه منظم و پی گیری و مقاومت در مقابل مشکلات شرط اساسی کار است .


محمد باقری سال 1329 در رشت به دنیا آمد ،وی دوره دبیرستان خود را در این شهر به پایان رساند و سپس در رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعتی شریف تهران به تحصیلات خود ادامه داد.


 باقری کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه اوترخت هلند در زمینه تاریخ ریاضیات گرفت .


 وی ابتدا بیشتر در زمینۀ ترویج علوم کار می کرد، ولی بعدها فعالیت خود را بیشتر به تاریخ علوم، بویژه ریاضیات و نجوم در ایران متمرکز کرد .


از سال 1372 کار مهندسی را رها کرد و یکسره به امر پژوهش پرداخت ،اکنون سردبیر مجله میراث علمی اسلام و ایران است که در مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر می شود و عضو وابسته هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران است .


از جمله تالیفات وی می شود به واژگان ریاضی ،  از سمرقند به کاشان، گزارش جامع طرح سراسری رؤیت هلال ماههای قمری برای ایران اشاره کرد.


همچنین کتابهای اصول حساب هندی ، این جهان سرشار از شگفتیها، تبدیلهای هندسی، برخورد دانش آموزان با ریاضیات و فرهنگ ریاضیات ، برخی از کتابهای متعدد ترجمه شده توسط وی هستند.


دکتر باقری همچنین دهها مقاله علمی منتشر نموده و سخنرانی های بسیاری نیز در مراکز علمی انجام داده است.


منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612