کد خبر:15029
پ
j66_0

مروری بر شمارۀ جدید «آینۀ میراث»

مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، به تازگی جدیدترین شمارۀ دوفصلنامۀ ویژۀ پژوهشهای ادبی و متن‌شناختی «آینۀ میراث» را منتشر کرد.

میراث مکتوب- مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، جدیدترین شمارۀ دوفصلنامۀ ویژۀ پژوهشهای ادبی و متن‌شناختی «آینۀ میراث» را منتشر کرد. دکتر مجد‌الدین کیوانی، سردبیری این فصلنامۀ علمی و پژوهشی را بر عهده دارد.

خوانندگان در این شماره از فصلنامه ۱۲ مقاله علمی و پژوهشی را از نظر می‌گذرانند. دکتر کیوانی، به‌عنوان سردبیر فصلنامه «آینه میراث» در بخش سخن سردبیر یادداشتی با نام «اقتراح» را نوشته و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. وی این یادداشت را با این سؤال آغاز می‌کند که: «آیا رعایت مناسبت و هماهنگی میان مقاله و عنوان آن لازم است؟» و در پاسخ به این سؤال بیان کرده‌اند که اعتقاد راسخ تحریریهٔ مجله این بوده که عنوان مقاله باید حتی‌المقدور نماینده و «برچسب» درست و گویای مطالبی باشد که ذیل آن می‌آید. با این که قبلاً نیز توضیحات و تذکراتی در این خصوص داده شده، چرخ همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. استدلال ما این است که به مجرّدی که خواننده به‌ عنوان مقاله‌ای نگاه می‌کند، توقّعاتی در ذهن او شکل می‌گیرد. حضور چنین توقعاتی امکان ورود توقعات دیگری را به صفر یا به حدّاقل می‌رساند. در نتیجه، وقتی خواننده شروع به مطالعهٔ متن مقاله می‌کند، طبعاً به دنبال برآورده توقعات ذهنی خود است. وی در بخش دیگری از یادداشت خود به نویسندگان مقالات توصیه می‌کند که هر چه حواشیِ مزاحم و منحرف‌کننده در مقاله کمتر باشد، هدف اصلی مقاله سریع‌تر و راحت‌تر حاصل می‌شود.

 

 

«پژوهشی دربارهٔ جعل در نسخ خطیِ ایران با تأکید ویژه بر نسخ مصوّر» به قلم محمدرضا غیاثیان و «یک فرمان سیورغالِ هودبری به زبان فارسی از اوزون‌حسن آق‌قویونلو…» نوشتهٔ علی صفری‌ آق‌قلعه در کنار مقاله‌ای به قلم احمد خامه‌یار و احمد بادکوبه هزاوه با عنوان «تُفّاح الارواح ابن‌سرّاج دمشقی و اهمیت آن در شناخت صوفیان شام» از جمله مقالات منتشر شده در این شماره از فصلنامهٔ «آینهٔ میراث» است.

خوانندگان در ادامۀ مطالعۀ این فصلنامه مقاله‌ای با عنوان «نگاهی دیگر به خطبۀ داستان رستم و سهراب» نوشتۀ مسعود راستی‌‌پور را در کنار مقالۀ امیرمحمد گمینی با نام «برخی ویژگی‌های علمی و تاریخی کتاب اختیارات مظفری نوشتۀ قطب‌الدین شیرازی» از نظر می‌گذرانند.

«بررسی سه فرضیه دربارۀ متن و دست‌نویس دستور‌المنجمین» نوشتۀ سیدمحمد عمادی حائری، «بررسی و نقد ترجمۀ داستان محاکمۀ انسان و حیوان…» به قلم غزاله باغستانی و سیدجواد مرتضایی در کنار «تعیین انتخاب چند شعر به شیخ بهایی» با پژوهش جواد بشری از دیگر مقالات فصلنامۀ «آینۀ میراث» است.

رضا غفوری مقالۀ «درخشش گرشاسپ در برخی دست‌نویس‌های شاهنامه»، مهدی رحیم‌پور و عسگر صلاحی مقالۀ «ابیات تازه‌ای از غزلیات نزاری قهستانی»، و محسن قوسی و یونس کرامتی مقالۀ «عطرهای مرکب در جواهر الطیب المفردة» را در این فصلنامه به چاپ رسانده‌اند.

«قدمگاه امام رضا (ع) در توران‌پشت؛ اسناد و کتیبه‌های نویافته» نوشتۀ میثم صادقی تورانپشتی و یحیی میرحسینی مقالۀ پایانی جدیدترین شماره فصلنامۀ «آینۀ میراث» است. حامد صدقی و دکتر مجدالدین کیوانی به ترتیب چکیدۀ عربی و انگلیسی را برای این نشریه آماده و منتشر ساخته‌اند.

دوفصلنامۀ ویژه پژوهشهای ادبی و متن‌شناختی «آینۀ میراث» با مدیر مسئولی اکبر ایرانی، سردبیری مجدالدین کیوانی و با صاحب امتیازی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای دریافت این فصلنامه و اطلاعات بیشتر می‌توانند با شمارۀ 66490612 داخلی 105 تماس حاصل نمایند.

مریم مرادخانی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612