کد خبر:2606
پ
mahakkhosra-m

محک خسروی اثر شایسته تقدیر جایزه پروین اعتصامی شناخته شد

کتاب محک خسروی به عنوان اثر شایستۀ تقدیر از سوی دبیرخانۀ پنجمین جایزۀ ادبی پروین اعتصامی در حوزه ادبیات پژوهشی، بخش تصحیح شناخته شد.

میراث مکتوب – کتاب محک خسروی به عنوان اثر شایستۀ تقدیر از سوی دبیرخانۀ پنجمین جایزۀ ادبی پروین اعتصامی در حوزه ادبیات پژوهشی، بخش تصحیح شناخته شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب محک خسروی عنوان مجموعه‌ای از شاعران فارسی‌‌سرا است که میرزا خسروبیگ گرجی آن ‌ها را با توجه به وزن، قافیه و ردیف و نیز به ترتیب الفبایی، گزینش و فائزه زهرا میرزا، این اثر را تصحیح و مرکز پژوهشی میراث مکتوب، آن را منتشر کرده است.
محقق این اثر، فائزه زهرا میرزا، نوه مؤلف و از علاقه‌ مندان زبان فارسی در پاکستان است. وی که دورۀ دکتری زبان فارسی را در ایران گذرانده، این کوشش فرهنگی را در راه استوار داشتن میراث مکتوب مشترک پاکستان و ایران می‌داند.
در محک خسروی، ۱۵۸۹ غزل از ۵۲ شاعر گرد آمده و محقق با تلاش فراوان توانسته است، شرح حال ۴۵ تن از این شاعران را به دست آورده و در تعلیقات کتاب بیاورد.
شرح برخی لغات و اصطلاحات نیز در بخش تعلیقات آورده شده و نیز همه غزل‌های کتاب با اصل دیوان هر شاعر، چاپی یا نسخه خطی و یا تذکره‌‌های ادبی مقابله و اختلافات آن‌ها در پاورقی‌‌ها آمده است.
تنوع مضمون و سبک و حال و هوای غزل‌های شاعران مختلف، از ویژگی‌های بارز این کتاب است.
کتاب محک خسروی در ۱۲۰۳ صفحه و بهای ۱۶۰ هزار ریال به همت مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، منتشر شده است.
یادآور می شود پنجمین جایزه ادبی پروین اعتصامی دوشنبه ۲۱ اسفندماه سال جاری از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در پژوهشکدۀ فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی واقع در خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی برگزار می شود.

مرکز پژوهشی میراث مکتوب انتخاب کتاب محک خسروی را به عنوان اثر شایسته تقدیر در جایزه ادبی پروین اعتصامی به مصحح این اثر خانم فائزه زهرا میرزا تبریک می‌گوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612