کد خبر:12167
پ
n00266104-b

محمد دبیرسیاقی درگذشت

محمد دبیرسیاقی پژوهشگر برجسته ادبیات، شب گذشته در 99سالگی دار فانی را وداع گفت.

میراث مکتوب – محمد دبیرسیاقی پژوهشگر برجسته ادبیات، شب گذشته در 99سالگی دار فانی را وداع گفت.

محمد دبیرسیاقی در سال 1298 در محله گلبن قزوین دیده به جهان گشود پدرش سیدباقر از خوشنویس‌های مشهور بود. دبیرسیاقی پس از دوره ابتدایی، دوره اول متوسطه را در دبیرستان شاهپور (امید) قزوین به اتمام رسانید. وی پس از گرفتن دیپلم در سال ۱۳۱۸ وارد دانشگاه تهران شد. او در سال ۱۳۲۴ دکتری ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال ۱۳۲۵ به عضویت انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی درآمد. او به تدریس در دانشگاه تهران و نیز دانشگاه‌های چین و مصر پرداخت. دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌ است، که از میان آن‌ها می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان منوچهری»، «نزهةالقلوب»، «فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه»  و «تصحیح لغت فرس اسدی طوسی» اشاره کرد.

اجتماع کلاغان سیاه بیرون شهر تهران، شمارۀ چهل و پنج، خرداد و تیر 1390،  طرف بستن، طرف بربستن، طرف برداشتن/  دورۀ دوم، سال پنجم، شمارۀ چهل و نهم، بهمن و اسفند  1390، فروغی و بیت مشهور سعدی، پیشینۀ چاپ فارسی: 200 سال؟ شاید هم بیشتر؟،   دورۀ دوم، سال ششم، شمارۀ پنجم و ششم، آذر- اسفند 1391 و … مقالات منتشرشدۀ زنده یاد دکتر دبیرسیاقی در دوماهنامۀ تخصصی گزارش میراث است.  

مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب درگذشت دکتر محمد دبیرسیاقی را به جامعۀ علمی و فرهنگی کشور تسلیت می گوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612