کد خبر:13220
پ
g1fj8u1hjk582wlk5qkmkyjsgyr3ohya_0

قدیمی‌ترین نسخ خطی آثار شیخ اشراق رونمایی شد

از قدیمی‌ترین نسخ خطی از آثار شیخ اشراق در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

میراث مکتوب- هم‌زمان با روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین نسخ خطی از آثار شیخ اشراق رونمایی شد.

نسخۀ دست‌نویس «التنقیحات فی شرح التلويحات» قدیمی‌ترین اثری بود که در این مراسم از آن رونمایی شد.

کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی در این خصوص اظهار کرد: این اثر شرح و توضیح کتاب «التلویحات» شیخ اشراق است که توسط عزالدوله سعدبن‌منصور، معروف به ابن‌كمونه شرح شده و در سال 705هجری به دست عبدالرحمن‌بن‌محمودالقرمى کتابت شده است.

سیدرضا صداقت‌حسینی به معرفی یکی دیگر از آثار رونمایی شده پرداخت و گفت: رسالۀ «مونس العشاق» یا «حقیقت عشق» در موضوع عشق و عرفان، دیگر اثر نفیس این مجموعه است که به خط نستعليق سه ستونه و در اوراق مجدول به طلا و تحرير کتابت شده است.

وی همچنین به «شرح حکمه‌الاشراق» اشاره و اظهار کرد: این نسخه نیز شرح قطب‌الدین شیرازی بر «حکمه‌الاشراق» سهروردی به عنوان مهم‌ترین اثر سهروردی است که در قرن 11 به دست عبدالغنی‌بن‌محمدحسینی مشهدی به خط نستعلیق 20 سطری کتابت شده است.

وی گفت: «رساله‌الطیر» دیگر اثر شیخ اشراق، با موضوع عرفان و با خط نستعلیق 16سطری، چهارمین نسخۀ دست‌نویس آثار سهروردی است که ظهر دیروز از آنها رونمایی شده است.

صداقت‌حسینی افزود: کتابخانۀ آستان قدس رضوی به عنوان یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های منطقه و جهان اسلام دارای آثار نفیس و منحصربه‌فردی از رجال، دانشمندان، حکما، فیلسوفان و عارفان بزرگ است و در این میان حدود 75 نسخۀ خطی از آثار شیخ اشراق به زبان عربی و فارسی در موضوعات عرفان، فلسفه، تصوف، حکمت، اخلاق و ادبیات در این گنجینه وجود دارد.

همچنین در ابتدای این نشست، محمد وفادارمرادی، محقق و کارشناس نسخ خطی به بیان سخنانی دربارۀ شیخ شهاب‌الدین سهروردی، اندیشه‌های شهودی او و معرفی آثار این عارف بزرگ پرداخت.

لازم به ذکر است، آثار رونمایی شده در قالب نمایشگاه به مدت یک هفته در گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض دید عموم قرار دارد.

منبع: پایگاه کتابخانۀ آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612