کد خبر:3214
پ
khat-m

فهرست نسخ خطی کتابخانۀ دارالمصنّفین

از زمانی که زبان فارسی در سرزمین هند به بار نشست و شاهان شیفتۀ زبان فارسی به حمایت از اهل علم و ادب و هنر برخاستند و محیط فرهنگی آن دیار، زبان فارسی را به‌عنوان زبان علم و ادب دربار پذیرفت

میراث مکتوب – از زمانی که زبان فارسی در سرزمین هند به بار نشست و شاهان شیفتۀ زبان فارسی به حمایت از اهل علم و ادب و هنر برخاستند و محیط فرهنگی آن دیار، زبان فارسی را به‌عنوان زبان علم و ادب دربار پذیرفت، در همۀ ایالت‌ها و ولایت‌ها، انجمن‌ها و مدرسه‌ها و خانقاه‌ها و کتابخانه‌هایی برپا شد و کاتبان و تذهیب‌کارانِ دربار حاکمان و راجه‌ها و صفدرها گرد آمدند و نسخه‌های بدیعی را که امروزه زینت‌بخش کتابخانه‌های سراسر هند است، نگاشتند و آراستند.
اعظم گره یکی از شهرهای مناطق شرقی هندوستان است که در استان اتارپرادش قرار دارد. این شهر امروزه ازنظر دارا بودن مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی، جایگاه ویژه‌ای در کشور هندوستان دارد. از جملۀ این مراکز «کالج شبلی» و مؤسسۀ «دارالمصنّفین» است که توسط سراج‌الدین محمد شبلی نعمانی، فرزند حبیب‌الله، تأسیس شدند. از جملۀ اهداف پژوهشی دارالمصنّفین، گسترش علوم و معارف اسلامی و خدمت به دین اسلام است و بدین سبب مطالعات اسلامی رویکرد اصلی این مرکز به شمار می‌رود. این مؤسسه توانسته است با چاپ و انتشار آثار معتبر و مستند، ملاک‌ها و معیارهای تدلیف و تصنیف را در کشور هندوستان متحول کند. انتشارات این مؤسسه ازنظر موضوع و محتوا متنوع بوده و توانسته است توجه بسیاری از علم‌دوستان و شیفتگان ادب را از سراسر هندوستان به خود جلب کند. اکنون نزدیک به ۶۸۷ نسخۀ خطی فارسی و عربی کمیاب، که برخی از آن‌ها منحصربه فردند، در دارالمصنّفین نگهداری می‌شود که از این تعداد، ۴۱ نسخۀ خطی دارای ارزش و اهمیت ویژۀ تاریخی‌اند. اغلب آثار موجود در این مجموعه شامل مباحث تاریخی، دینی و ادبی است.
کتاب نسخ خطی کتابخانۀ دارالمصنّفین علامه شبلی نعمانی ـ اعظم‌گره (هند)، به کوشش دکتر کریم نجفی برزگر، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور، گردآوری شده که انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی آن را در ۱۹۰ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه، به بهای ۲۰۰۰۰۰ ریال منتشر کرده است.

منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612