کد خبر:10244
پ
MAHBOB

فایل صوتی کنفرانس «شاهکار ناشناختۀ رنسانس فلسفی ایران صفوی: محبوب القلوب قطب الدین اشکوری»

کنفرانس «شاهکار ناشناختۀ رنسانس فلسفی ایران صفوی: محبوب القلوب قطب الدین اشکوری» روز پنجشنبه 31 فروردین در سالن انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران برگزار شد.

میراث مکتوب – کنفرانس «شاهکار ناشناختۀ رنسانس فلسفی ایران صفوی: محبوب القلوب قطب الدین اشکوری» روز پنجشنبه 31 فروردین در سالن انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران برگزار شد.

در این کنفرانس متیو تریه، مسئول پژوهش در مرکز ملی‌ تحقیق علمی‌ (آزمایشگاه مطالعات ادیان توحیدی) از این اثر برای حاضران سخن گفت.  

قطب‌الدین اشکوری یکی از فرزانگان سده یازدهم هجری است که در علوم و فنون مختلف مانند فقه، کلام، فلسفه، تفسیر و ادبیات و غیره تبحر و توانایی بسیار داشت و در هر یک از رشته‌های مذکور آثاری به جا نهاده ست. یکی از آثار مهم و معتبر او کتاب ‌محبوب‌القلوب است که در واقع دائرةالمعارفی است در تاریخ فلسفه و کلام اسلامی. این کتاب دارای سه مقاله است.

محبوب القلوب داستان جهانی‌ حکیمان از آدم تا میرداماد می‌‌باشد که استاد سابق نویسنده است. اولین جلد آن اکثراً به فیلسوفان یونانی اختصاص داده شده است که به روحانیان مسلمان و امامان شیعی تشبیه شده اند که در دو جلد بعدی به آنها پرداخته شده است.

بدعت این کتاب آن است که جایگاه این ژانر به اصطلاح کم اهمیت یعنی‌ تاریخ حکمت را در تاریخ اندیشۀ اسلامی مجدداً مورد بررسی‌ قرار داده و به نگرش فلسفۀ شیعی ایرانی‌ روح تازه‌‌ای می‌‌بخشد.

متیو تریه، مسئول پژوهش در مرکز ملی‌ تحقیق علمی‌ (آزمایشگاه مطالعات ادیان توحیدی)، استاد سابق فلسفه، رسالۀ دکتری و اولین کتابش با عنوان تاریخ حکمت و فلسفۀ شیعی که در سال ۲۰۱۶ در انتشارت سر به چاپ رسید را به این اثر اختصاص داده است.

جلد اول این کتاب در سال 1378 و جلد دوم آن در سال 1382 از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.

از اینجا می‌توانید به نسخۀ صوتی کنفرانس به‌طور کامل گوش کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612