کد خبر:5900
پ
alaviat20-20m

شرح و تحلیل علویات در دیوان سید حمیری

حضرت علی (ع) شخصیتی است استثنایی و بی‌نظیر که منحصر به یک گروه یا عقیده و مرام خاصی نیست

میراث مکتوب – حضرت علی (ع) شخصیتی است استثنایی و بی‌نظیر که منحصر به یک گروه یا عقیده و مرام خاصی نیست.

از نخستین روزهای طلوغ پُر فروغ اسلام تاکنون، پیروان ادیان و مذاهب گوناگون و حتی کسانی که از مذهب خاصی پیروی نمی‌کنند، مجذوب ابعاد و شخصیت والای ایشان شده‌اند و هریک دربارۀ جنبه‌ ای از جنبه‌های پربار ایشان به اظهار نظر پرداخته‌اند.

سید حمیری جز اندک ابیاتی در سوگ برادرش یا در مدح برخی از بنی عباس که در آغاز شورش مردم علیه بنی امیه سروده است، بقیه سروده‌های او هدفی مقدس را دنبال می‌کند که همان اثبات حقانیت علی و اهل بیت‌ ایشان (ع) است. او تنها شاعر نبود بلکه محدثی بود که به نشر احادیث نورانی می‌پرداخت و با شعر هدف‌ دار خویش به انتشار فضایل و مناقب امام علی (ع) نور بیشتری می‌بخشید.

این کتاب در دو فصل تنظیم شده است:

فصل اول- نگاهی اجمالی به زندگی شخصی، ادبی و سیاسی سید حمیری

در فصل نخست نویسندگان به معرفی اجمالی زندگی، شخصی و ادبی سید حمیری پرداخته اند.

فصل دوم- ترجمه، شرح و تحلیل علویات

فصل  دوم  فصل اصلی کتاب است که دربردارنده 52 قطعه و قصیده و حدود 1500بیت است. پس از تنظیم اشعار بر اساس قوافی، در ذیل عنوان «شرح واژه» هر بیت به معنی قاموسی لغات و در برخی موارد برای فهم بیشتر معنای لغات، به بیان برخی از جنبه های بلاغی و دستوری لغت پرداخته شده است.آنگاه اشعار به بیانی روان و سلیس به فارسی برگردانده شده است.

نگارندگان در شرح ابیات جهت اتقان هر چه بیشتر تحقیق به منابع اساسی، از قبیل منابع تاریخی، تفسیری، و روایی مرتبط با بحث مراجعه نموده اند، افزون بر آن در پایان هر سروده،  نویسندگان به شرح زبانی، آوایی و موسیقایی ابیات نیز پرداخته اند تا خوانندگان را در فهم هر چه بیشتر سروده کمک نماید. در پایان خاطر نشان می شود که در این شرح، در مقابل یرخی از ابیات دیوان، سروده هایی ناب از سخنوران نامی ایران زمین آورده شده است تا جانب ادب پارسی فروگذاشته نشود.

کتاب «ترجمه، شرح و تحلیل علویات دیوان سید حمیری» تألیف دکتر عزت ملا ابراهیمی و دکتر روح‌الله صیادی‌نژاد از سوی انتشارات دانشگاه تهران در سال 93 و در 416 صفحه منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612