کد خبر:6794
پ
Sharhshogh

«شرح شوق (شرح و تحليل اشعار حافظ)» بررسی می شود

نشست نقد و بررسی کتاب شرح شوق (شرح و تحليل اشعار حافظ) در سرای اهل قلم خانۀ کتاب برگزار می‎شود.

میراث مکتوب – نشست نقد و بررسی کتاب شرح شوق (شرح و تحليل اشعار حافظ) در سرای اهل قلم خانۀ کتاب برگزار میشود.

چهلمین نشست خانۀ نقد کتاب به کتاب شرح شوق  (شرح و تحليل اشعار حافظ) تألیف دکتر سعید حمیدیان اختصاص دارد. در این نشست علاوه بر مؤلف کتاب، حسن انوشه، دکتر اصغر دادبه، دکتر عبدالله نصری و دکتر محمد امیر جلالی حضور خواهند داشت.

این کتاب همچنین به عنوان اثر برگزيدۀ سی و دومین دورۀ جايزۀ كتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده است.

این نشست روز چهارشنبه ۲۰ خرداد از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲، سرای اهل قلم، طبقۀ همکف برگزار خواهد شد.

دربارۀ کتاب شرح شوق (شرح و تحليل اشعار حافظ)»

جلد نخست کتاب شرح شوق دربردارندۀ مباحث موضوعی چون مدخلی بر شرح است و از جلد دوم به بعد شرح غزل ها بر حسب ترتیب آنها آمده است.

جلد نخست تماماً دربردارندۀ بحث های موضوعی دربارۀ شخص و شعر حافظ، و به منزلۀ مقدمه و مدخل یا پیش نیازی برای ورود به شرح و تحلیل اشعار است. گذشته از بحث های اولیه و بنیادین دربارۀ شخص و شعر حافظ در این جلد، مباحثی در خصوص هنجارهای مهم و اصلی غزل پارسی که بی گمان مهم ترین تأثیرات را بر کل این نوع شعر و از جمله غزل حافظ گذارده اند و نیز گفتارهایی دربارۀ مهم ترین عناصر شعر او از جمله نمادهای محوری و پرکاربردی چون می، مستی، ساقی، مطرب، نمادهای مغانه، فرقه ها و گروه ها و گرایش ها مثل زاهد، شیخ، صوفی، قلندر، ملامتی و رند آمده است.

همچنین بحث هایی گسترده دربارۀ بیان، نمادگرایی، در شعر به ویژه غزل حافظ و آنگاه گفتارها و جستارهایی دربارۀ ساختار غزل پارسی و غزل حافظ و سپس مباحثی دربارۀ زبان آمده و سرانجام مرورگونه ای بر برخی  ویژگی های کلی صنایع، وزن و قافیه در سخن او صورت گرفته است.

جلد دوم تا پایان دفتر نیز به شرح یکایک شعرها به ترتیب مندرج در طبع خانلری اختصاص دارد که هم بحث دربارۀ تک تک ابیات در زیر شمارۀ هر کدام صورت گرفته و هم به گونه ای کاملاً متفاوت با دیگر شروح و تفاسیر، کلیت شعر، اهداف و اغراض پیام ها یا به بیان دیگر محتوا های اصلی شعر، خط و ربط یا چگونگی پیوند ابیات و اجزای آن و به طور کلی ساختار معنایی و مصمونی هر کدام با دقت لازم مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است؛ این دفتر به هیچ وجه از شمار شروح گذشته یا شروح کمابیش سنتی نیست.

دربارۀ این کتاب بیشتر بدانید/ اینجا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612