کد خبر:13192
پ
photo_2019-07-28_10-11-32

شب «حاج حسین ملک» برگزار می‌شود

شب حاج حسین ملک، به همت مجلۀ فرهنگی و هنری بخارا، برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- شب حاج حسین ملک، به همت مجلۀ فرهنگی و هنری بخارا و با همکاری ستاد گردشگری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم سیدعبدالله انوار، فرهنگ‌پژوه و متخصص متون کهن، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، محمدرضا اصلانی، کارگردان و هنرپژوه، سیدمحمد بهشتی، عضو پیوستۀ فرهنگستان هنر، رضا دبیری‌نژاد، رئیس ادارۀ موزه کتابخانه و موزۀ ملی ملک، و علی دهباشی، سردبیر مجلۀ فرهنگی و هنری بخارا سخنرانی خواهند کرد و فیلمی مستند نمایش داده می‌شود.

حسین مَلِک (زادهٔ ۱۰ خرداد ۱۲۵۰ تهران – ۴ مرداد ۱۳۵۱) معروف به حاج حسین آقا ملک، فرزند ارشد حاج محمد کاظم ملک‌التجار، و مؤسس موزه و کتابخانۀ ملک بود. پدربزرگ او آقامحمدمهدی تبریزی، سرهنگ لشکر ایران در جنگ‌های ایران و روس و از دوستان نزدیک میرزا تقی‌خان امیرکبیر بود که پس از دریافت لقب ملک التجار، سرای امیر را در بازار تهران به احترام و نام او بنا کرد. بعد از آقا مهدی این لقب به محمد کاظم ملک‌التجار پسرش رسید و او از طریق تجارت و املاک خود در خراسان ثروتی گرد آورد که حاج حسین آقا ملک از این ثروت موروثی جهت پایه‌گذاری کتابخانه و موزهٔ ملک استفاده کرد.

مرحوم ملک در طول عمر صدویک سالۀ خود به گردآوری گنجینه‌ای کم‌نظیر از نسخ خطی و آثار تاریخی فرهنگی ایران پرداخت؛ مجموعه‌ای که به اعتراف بسیاری از فرهنگ‌پژوهان، از منظرهای مختلف، قابل توجه و بی‌مانند است. از دیگر کارهای خیریۀ او اختصاص دومیلیون متر مربع زمین جهت ساخت خانه برای فرهنگیان و واگذاری چند ده‌هزار متر زمین برای پارک عمومی در مشهد است.

الگوی فکری و برنامه‌ریزی مرحوم ملک در ۸۲ سال پیش برای ایجاد یک سازمان فرهنگی با پشتوانۀ اقتصادی موضوعی است که می‌تواند مورد تحلیل و تعمق امروزی قرار گیرد.

مراسم شب حاج حسین ملک ساعت ۱۷ دوشنبه هفتم مردادماه، در سالن همایش‌های فرخی یزدی باغ موزۀ قصر، به آدرس انتهای خیابان مطهری، نرسیده به بزرگراه صیاد، برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612