کد خبر:41447
پ
نجفقلی حبیبی

سهروردی به موضوع فلسفه ایران نگاه متفاوتی داشت

استاد فلسفه اسلامی با اشاره به اینکه سهروردی نگاه متفاوتی به مسائل دارد گفت: شیخ اشراق درباره موضوعی مثل عبادت کردن می‌گوید: تو چنان نماز و قرآن بخوان که گویی بر تو نازل شده است.

میراث مکتوب- همزمان با روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی، مراسم رونمایی از کتاب «سهروردی و حکمت خسروانی» یادگارنامه دکتر سید حسین نصر به خواستاری و اشراف میثم کرمی، به همت گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی انجمن جامعه شناسی ایران، خانه اندیشمندان علوم انسانی و مؤسسه پژوهشی نگاه معاصر عصر روز گذشته (دوشنبه هشتم مردادماه) در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور اساتیدی چون حسن سید عرب، محسن جوادی، محمد جعفر جامه بزرگی، شهین اعوانی و منصور علیمردانی نماینده شهرستان‌های ابهر، خرم دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نجفقلی حبیبی، استاد فلسفه و حکمت اسلامی در این مراسم گفت: بنده دورانی که دانشجوی دوره لیسانس بودم، دکتر نصر تازه به ایران آمده بودند و در دانشکده الهیات تاریخ ادیان تدریس می‌کردند و انقدر بیانشان شیرین بود که حتی از کلاسهای دیگر هم سرکلاس ایشان می‌آمدند البته متأسفانه به دلایلی که مشخص نشد ما چند جلسه بیشتر نتوانستیم از ایشان بهره ببریم و بعد از ایشان فرد دیگری این درس را تدریس کردند. بهرحال در همین دوران از من خواستند که کتاب سه رساله شیخ اشراق را بنویسم و بدهم آنها در انجمن حکمت و فلسفه دوران شاه چاپ کنند که بنده موافق نبودم و برای صلاحدید این کار نزد آقای مطهری رفتم که ایشان گفتند ایرادی ندارد و بدهید کتاب را چاپ کنند. خلاصه این کتاب به دلیل مشکلات چاپ کتاب در آن دوران ابتدا در لندن و سپس در پاکستان و ایران منتشر شد و مقدمه این کتاب هم به قلم دکتر نصر است. خوشبختانه ایشان به تازگی به همراه دکتر اعوانی بر آخرین اثر بنده هم که تصحیح قانون ابن سیناست هم مقدمه مفصلی نوشتند. تاکنون دو جلد از این اثر منتشر شده و جلد سوم هم در دست چاپ است.

این استاد فلسفه اسلامی افزود: سهروردی به موضوع فلسفه ایران نگاه متفاوتی داشت و به موضوعات از دریچه متفاوت می‌نگریست. مثلاً درباره عبادت کردن می‌گوید: تو چنان نماز و قرآن بخوان که گویی بر تو نازل شده است یا مثلاً در جایی دیگر شیخ اشراق تاکید می‌کند که هیچ وقت پایت را دراز نکن و بگو آخیش دیگر علم آموزی تمام شد و باید استراحت کنم چون آدمیزاد باید همواره در طلب علم بکوشد و متوقف نشود البته منظور سهروردی فقط علم آموزی و جنبه‌های مادی نیست بلکه به جنبه‌های معنوی زندگی هم تاکید می‌کند.

سپس سعدالله نصیری قیداری، عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی از دیگر سخنرانان این مراسم در خصوص ثبت جهانی سهروردی در یونسکو سخنرانی کرد و گفت: من تحصیلکرده رشته فیزیکم اما عاشق سهروردی هستم. در دوران دبیرستان هم که در دبیرستان سهروردی قیدار درس می‌خواندم همیشه عشق به این فیلسوف داشتم. توجه داشته باشید که امروز به افتخار روز سهروردی، روز زنجان هم است.

وی افزود: با اینکه امروز، سهروردی در یونسکو ثبت جهانی شده اما این کار باید زودتر از اینها انجام می‌شد چون سهروردی بنیانگذار مکتب فلسفه اشراق است مثل بنیانگذاران رشته‌های دیگر از قبیل ابن هیثم در علم اپتیک یا پلانک در علم فیزیک. اقدامات جهانی شدن پرونده سهروردی در یونسکو از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ طول کشید و اگر زحمت‌های آقای عبدالمهدی مستکین که آن زمان در یونسکو مشغول بودند، نبود این پرونده شاید به سرانجام نمی‌رسید. ما همزمان با رونده سهروردی، رونده ثبت جهانی دانشگاه جندی شاپور به عنوان اولین و قدیمی ترین دانشگاه با ۱۷۵۰ سال قدمت را هم ارائه دادیم که خوشبختانه آن هم مورد تأیید قرار گرفت و جهانی شد.

نصیری قیداری در پایان گفت: ای کاش امروز در این جلسه جوانان بیشتری حضور داشتند چون چنین جلسات و صحبت‌هایی، عشق به وطن را بیشتر می‌کند و اگر جوانان ما با این ایران فرهنگی آشنا شوند دیگر از ایران نمی‌روند یا اگر هم بروند، برمی‌گردند.

در پایان این بخش از مراسم همایون عطایی از شاعران اهل زنجان، شعری در و صف سهروردی خواند که مورد تشویق و استقبال حاضرین در جلسه قرار گرفت.

منبع: مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612