کد خبر:13194
پ
Cover2078-79-Roo-1_0_0

زندگی نامۀ منظوم عبدالقادر مراغی به قلم خودش

علی فردوسی در این مقاله زندگی‌نامۀ منظوم و خودنوشت عبدالقادر مراغی را تصحیح و اطلاعات آن را استخراج کرده است.

میراث مکتوب- در این مقاله زندگی‌نامۀ منظوم و خودنوشت عبدالقادر مراغی تصحیح شده و فواید آن در اطلاع دقیق‌تر از احوال عبدالقادر استخراج شده است.

این متن که برای اطلاع گستردهتر اهالی تحقیق در باب خواجه عبدالقادر مراغهای، علم و هنر موسیقی و تاریخ آن، و تاریخ «جمهوری ادبا» در نیمۀ دوم قرن هشتم و ابتدای قرن نهم ارائه میشود کشف تازهای نیست، اما تا کنون آنگونه که باید مورد توجه اهل تحقیق، در ایران، قرار نگرفته و در دسترس آنان نبوده است.

زندگینامۀ منظوم خواجه عبدالقادر مراغی تنها در نسخهای از کتاب شرح ادوار او نوشته شده که در طوپقاپوسرای (بهشمارۀ الف – ۳۴۷۰) نگاهداری میشود. تقی بینش که شرح ادوار را تصحیح و منتشر کرده از وجود این دستنوشته با خبر بوده، امّا در تصحیح خود از آن بهره نگرفته است. این متن دو بار بهصورت عکسی، همراه با ترجمۀ روسی و ترکی عثمانی، منتشر شده است. در مقالۀ حاضر پس از مقدمه‌ای دربارۀ زندگی و فعالیت‌های عبدالقادر مراغی، متن زندگی‌نامۀ او تصحیح و در اختیار پژوهشگران قرار داده شده است.

مقالۀ «زندگی نامۀ منظوم عبدالقادر مراغی به قلم خودش؛ معرّفی یک سند، همراه با یادداشتی مقدّماتی» به قلم علی فردوسی، در شمارۀ 78-79 فصلنامۀ گزارش میراث (دورۀ سوم، سال دوم، شمارۀ یکم و دوم، بهار-تابستان 1396) به انتشار رسیده است.

برای خرید این شماره از نشریۀ گزارش میراث می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612