کد خبر:6052
پ
فاقد تصویر شاخص

زندگینامه و آثار هنرمند خوشنویس عبدالرشید دیلمی

زندگینامه و آثار هنرمند خوشنویس، عبدالرشید دیلمی از مجموعۀ گلستان هنر توسط نشر پیکره منتشر شد.

میراث مکتوب –  زندگینامه و آثار هنرمند خوشنویس، عبدالرشید دیلمی از مجموعۀ گلستان هنر توسط نشر پیکره منتشر شد.


عبدالرشید دیلمی خواهرزاده و شاگرد میرعماد قزوینی بود. پس از کشته‌ شدن میرعماد، وی از اصفهان به هندوستان مهاجرت کرد و در دربار شاه‏ جهان به مناصب بسیاری رسید و شاگردانی را تربیت کرد.



وی گسترش‌ دهندۀ سبک میرعماد در شبه‏ قارۀ هند بود و وی را آقا و آقا رشید می‏نامیدند. عمر هنری عبدالرشید از سال 1000 ق. آغاز شده و شهرت وی تا زمان درگذشتش هر روز بیش از پیش گردید.


با حضور عبدالرشید، پیروان سبک میرعلی هروی (ف. 951 ق.) در شبه قاره کاهش یافتند؛ سبکی که توسط خوشنویسانی چون محمدحسین کشمیری و خلیل‏ الله در میان هنرمندان هندی بسیار مقبول بود و نمونه ‏های عالی آن در مرقّع گلشن ثبت شده است.


قلیچ‌خانی: حمیدرضا، گلستان هنر 6 (عبدالرشید دیلمی)، تهران، پیکره، 1393.


زندگینامه و آثار هنرمند خوشنویس، اسدالله شیرازی


از این مجموعه همچنین زندگینامه و آثار هنرمند خوشنویس، اسدالله شیرازی نیز منتشر شده است. اسداللّه شیرازی در دورۀ محمدشاه قاجار ملقّب به کاتب‏ السلطان بوده است.وی همچون بسیاری از خوشنویسان دورۀ قاجار از مقلّدان مکتب میرعماد بود اما در سیاه مشق‏ نویسی به افق‏ های تازه‏ای دست یافت. وی را می‌توان پیشرو خوشنویسانی چون میرحسین و غلامرضا اصفهانی به شمار‌ آورد. سبكی كه در آثار هنرمندان دوره‌ی قاجار از جمله: فتحعلی حجاب، محمدحسین طهرانی، میر‌حسین و محمدکاظم طهرانی صیقل خورد و به دست غلامرضا اصفهانی (ف. 1304ق)، استحكام و چارچوب دقیقی یافت و به اوج یكنواختی رسید.


 


از اسدالله مرقعاتی در کتابخانه‌ی کاخ گلستان برجای مانده است که میان سال‏های 1268 تا 1286 ق کتابت شده است. از وی افزون بر کتیبه و قلم‏های جلی، قرآنی هم به خط نستعلیق باقی مانده است.


قلیچ‌خانی: حمیدرضا، گلستان هنر 4 (اسدالله شیرازی)، تهران، پیکره، 1393.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612