کد خبر:16637
پ
1624355939-IMG_1646

رونمایی از کتاب نفیس «کلیات سعدی» و «تمبر یادبود حاج حسین آقا ملک»

کتابخانه و موزه ملی ملک از کتاب نفیس «کلیات سعدی» و «تمبر یادبود حاج حسین آقا ملک» هم‌زمان با میلاد باسعادت امام رضا علیه‌السلام رونمایی کرد.

میراث مکتوب- رونمایی از کتاب نفیس «کلیات سعدی» و «تمبر یادبود حاج حسین آقا ملک» بخشی از برنامه آیین وقف‌نامه‌ای گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران بود که در روز سه‌شنبه یکم تیر 1400 خورشیدی برپا شد. پرچم‌های بارگاه‌های امام رضا و امام حسین علیهماالسلام، حضرت معصومه سلام‌الله علیها و پارچه روقبری مضجع شریف امامین در کاظمین (امانت‌گرفته‌شده از موزه امام علی علیه‌السلام در قم) نیز در این مراسم به گونه ویژه به نمایش درآمد.

 

 

کتاب نفیس «کلیات سعدی» بر پایه نسخه نفیس خطی کلیات سعدی متعلق به کتابخانه و موزه ملی ملک (اهدایی بانو عزت‌ملک ملک، دختر حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک) با همکاری این گنجینه و مرکزی سعدی‌شناسی دانشنامه فارس به شیوه چاپ عکسی (فاکسیمیله) با کیفیتی بسیار بالا و منحصربه‌فرد در چاپخانه آستان قدس رضوی بازنشر شده است.

تمبر یادبود حاج حسین آقا ملک نیز با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و شورای عالی تمبر به کوشش شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است. این تمبر نخستین مورد از مجموعه یکصد شخصیت مشهور ایرانی به شمار می‌آید که شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است. آغاز این حرکت با نام بزرگ‌ترین واقف فرهنگی ایران پیوند خورده است.

سخنرانی دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، سخنرانی دکتر سیدمحمد حسینی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، به همراه اجرای گروه منقبت‌خوانی و آیینی از درگیر برنامه‌های این آیین گرامی‌داشت بود.

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این آیین با اشاره به کوشش‌های فرهنگی حاج حسین آقا ملک در پاس‌داشت فرهنگ همچنین معارف و ارزش‌های اخلاقی، علمی و دینی یادآور شد: «مسئولیت متولیان این موقوفه و آستان قدس رضوی، تداوم این حرکت و سوق‌دادن آن به مسیر پیشرفت با بهره‌گیری از دگرگونی‌های زمانه و فناوری‌های نوین است».

او افزود: «آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام، یکی از هفت جشن وقف‌نامه‌ای سفارش‌شده واقف در وقف‌نامه به شمار می‌آید که بر برگزاری باشکوه و جلال آن تاکید بسیار شده است. ما نیز برآن‌ایم هر ساله این جشن را به شیوه‌ای درخور برگزار کرده، زمینه‌ای برای نمایاندن دستاوردهای تازه این موقوفه آستان قدس رضوی فراهم آوریم».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: «نشر نفایس فرهنگی و هنری، برگرفته از گنجینه، بخشی از ماموریت‌های پیشرفت‌مدارانه این موقوفه در مسیر تولید علم و دانش به شمار می‌آید که نمونه‌ای از آن را در آیین امروز به تماشا خواهیم نشست».

دکتر سیدمحمد حسینی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه امامان شیعه علیهم‌السلام در منظومه اخلاق، معارف و فرهنگ، درباره شخصیت ویژه امام رضا علیه‌السلام در فرهنگ و تاریخ این سرزمین، دین اسلام و مذهب شیعه سخن راند.

این استاد دانشگاه همچنین با یادآوری شماری احادیث از زبان امام رضا علیه‌السلام در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و معنوی و خواندن سروده‌ها و شعرهایی در مقبت اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه امام رضا علیه‌السلام، توجه مهمانان جشن را به جایگاه ویژه این بزرگان در زندگی مسلمانان و ایرانیان سوق داد.

مجید فداییان، هنرمند و نگارگر نیز در این آیین درباره فرآیند آماده‌سازی کتاب نفیس «کلیات سعدی» سخن راند و از کار پایانی، در جایگاه یک اثر منحصربه‌فرد در زمینه بازنشر نسخه‌های خطی و چاپ عکسی (فاکسیمیله) نام برد.

اجرای منقبت‌خوانی و مراسم آیینی، بخش پایانی این آیین به شمار می‌آمد.

آیین وقف‌نامه‌ای گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام در روز سه‌شنبه یکم تیر 1400 خورشیدی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شد.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه ملک

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612