کد خبر:6974
پ
aydenlo_sajad

«رستم باز/ رستم بازی» و «هفت لشکر» (دو ترکیب فارسی با منشأ حماسی)

در زبان فارسی لغات، ترکیبات، تعابیر، کنايات و امثالِ گوناگونی هست که با استفاده از نام ها و داستان های حماسیِ مذکور در شاهنامه و ديگر منظومه ها و متون پهلوانی ساخته شده است.

میراث مکتوب – در زبان فارسی لغات، ترکیبات، تعابیر، کنايات و امثالِ گوناگونی هست که با استفاده از نام ها و داستان های حماسیِ مذکور در شاهنامه و ديگر منظومه ها و متون پهلوانی ساخته شده است و دريافتِ معنای درست و دقیق و خاستگاه و علتِ ايجاد و رواجِ آن ها جز با توجه به اين آثار و روايات ممکن نیست.

اين حوزه از جامعه شناسیِ زبان فارسی هنوز مورد بررسی کامل قرار نگرفته و نیازمندِ تأملاتِ بیشترِ صاحب نظران است . در اين يادداشت به دو ترکیبِ نادرِ فارسی می پردازيم که منشأ و معنای آن ها برگرفته از نام ها و سنت های حماسی است.

متن کامل این مقاله نوشتۀ دکتر سجاد آیدنلو که در تازه ترین شمارۀ فرهنگ نویسی جلد نهم، پیاپی 9، اردیبهشت 1394 منتشر شده است اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612