کد خبر:9640
پ
mirafzali_ali_0

رباعیات مؤمن یزدی

رباعیات مؤمن یزدی – مقالۀ سیدعلی میرافضلی، پژوهشگر و مصحح – منتشرشده در شمارۀ 69 – 68 دوماهنامۀ گزارش میراث.

میراث مکتوب – در حلقۀ درس دانشمند بنام دورۀ صفوی، ملاحبیب باغنوی معروف به میرزا جان شیرازی (متوفی 994 ق) علمای زیادی پرورش یافتند که پاره ای از آنها در شعر نیز دستی داشتند.

از جمله، چلبی بیگ معروف به علامۀ تبریزی و متخلص به فارغ میرزا عبدالباقی تبریزی متخلص به باقی، شیخ ابوالقاسم کازرونی متخلص به قاسم مؤلف سلم السماوات، ملاوجهی کرد متخلص به وجهی و ضیاءالدین محمد کاشانی متخلص به ضیاء. اغلب این افراد، در رباعی گویی شاعرانی توانمند بودند. از ملاوجهی کرد و ضیاء کاشانی رباعیات عارفانۀ زیبایی نقل شده که بعضی از آنها به ابوسعید ابوالخیر هم منسوب است. اما بی گمان معروف ترین شاگرد میرزا جان که در رباعی گویی نام برآورده، ملا مؤمن حسین یزدی متخلص به مؤمن (948 – 1018 ق) است.

متن کامل این مقاله نوشتۀ سیدعلی میرافضلی که در شمارۀ 69 – 68 دوماهنامۀ گزارش میراث (دوماهنامۀ تخصصی اطلاع رسانی در حوزۀ نقد و تصحیح متون، نسخه شناسی و ایران شناسی، دورۀ دوم، سال نهم، شمارۀ اول و دوم، فروردین – تیر 1394) منتشر شده است اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612