کد خبر:15880
پ
1794386

دکتر غلامرضا جمشيدنژاد اول درگذشت

دکتر غلامرضا جمشيدنژاد اول، استاد دانشگاه، مؤلف، پژوهشگر، و مصحح نسخ خطی دار فانی را وداع گفت.

میراث مکتوب- دکتر غلامرضا جمشيدنژاد اول، استاد دانشگاه، مؤلف، پژوهشگر، و مصحح نسخ خطی، امروز چهارشنبه، 13 اسفندماه 1399، دار فانی را وداع گفت.

دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در پیامی درگذشت دکتر غلامرضا جمشيدنژاد اول را تسلیت گفت. متن این پیام به قرار زیر است:

«با کمال تأسف و تأثر الان مطلع شدم ساعتی پیش استاد دکتر غلامرضا جمشیدنژاد اول، مصحح کتاب التعریف بطبقات ‌الامم در اثر ابتلا به کرونا دارفانی را وداع گفتند. درگذشت این انسان خلیق، فروتن و بسیار محبوب و دوست‌داشتنی، دانشمند تاریخ و ادب عربی که در علوم قدیم و جدید دارای فضل و کمال بودند و در طول این سی سال همواره یار و یاور میراث مکتوب بودند، را به خانواده محترم و جامعه دانشگاهی تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان طلب صبر و شکیبایی دارم.»

غلامرضا جمشيدنژاد اول سال 1324 در شهرستان كاشمر استان خراسان رضوى متولد شد. وی پس از طى دورۀ ابتدايى و مقدماتى، تحصيلات دينى را در سال 1340  در حوزۀ علميه كاشمر و مشهد مقدس دنبال كرد و ادبيات فارسى، زبان و ادبيات عربى، فقه، اصول، منطق و فلسفه را در آن‌جا فرا گرفت. وی پس از عزیمت به تهران در سال 1342 به تحصیلات خود در مدرسۀ عالی شهید مطهری کنونی ادامه داد و مدتی نیز در نجف در دروس خارج فقه شرکت کرد. وی سپس دورۀ ليسانس و فوق ليسانس را در دانشكدۀ الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران در رشتۀ فرهنگ عربى و علوم قرآنى گذراند و در رشتۀ تاريخ و تمدن ملل اسلامى به اخذ درجه علمى دكترا نايل شد.

ايشان از تدريس در حوزۀ علمى مشهد مقدس و دبيرى ادبيات فارسى در وزارت آموزش و پرورش گرفته تا استادى و مدرسى در دانشگاه‌هاى آزاد اسلامى، دانشگاه تهران، دانشگاه الزهراء(ع)، دانشگاه علامه طباطبائى، مركز آموزش مديريت دولتى و … را در پرونده كارى خود داشت.

تصحيح التعريف بطبقات الامم؛ تصحیح رسالة فی اوجاع المفاصل و علاجها؛ دیباچه‌ای بر میراث نوشتاری پزشکی ایران و جهان (متن تصحیح شدۀ دیباچه دو کتاب مجمع النفائس و حجلة العرائس)؛ زندگى‌نامه شيخ الرئيس ابوعلى سينا؛ ستاره‌اى بر ساحل، آفتاب در آيينه؛ نظام‌هاى اقتصادى صدر اسلام؛ ابن قتيبه دينورى و بررسى ارزش تاريخى كتاب عيون الاخبار او؛ اندلس، گذرگاه فرهنگ و تمدن اسلامى به اروپا؛ تاريخ نظام‌هاى ديپلماسى دولت‌هاى اسلامى از صدر اسلام تا فتح قسطنطنيه؛ درس تاريخ اديان؛ ديباچه‌اى بر اعجاز قرآن؛ الدعوة و التبليغ فى الاسلام؛ تصحيح «زهر الكمام فى قصة يوسف(ع)»؛ الشيخ الصدوق، رئيس محدثى الشيعه فى القرن الرابع الهجری آثار به جا مانده از زنده‌یاد دکتر غلامرضا جمشيدنژاد اول است.

مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب درگذشت دکتر غلامرضا جمشيدنژاد اول را به خانوادۀ محترم ایشان و جامعۀ علمی کشور تسلیت می‌گوید و از درگاه ايزد منان برای آن مرحوم، علوّ درجات و برای بازماندگان، صبر و شكيبايى آرزومند است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612