کد خبر:12548
پ
dastorkateb_0

«دستور الکاتب» در میان آثار برتر شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی

کتاب «دستور الکاتب»، تصحیح علی‌اکبر احمدی دارانی در میان آثار برگزیده در شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب،  کتاب «دستور الکاتب»، تصحیح علی‌اکبر احمدی دارانی به عنوان اثر برگزیده در شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی معرفی شد.

کتاب «دستور الکاتب» پیش از این توسط مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده بود و حال در شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی در رقابت با ۸۰ اثر ارسال شده در بخش تاریخ و جغرافیا به عنوان اثر برتر شناخته شده است.

این کتاب که نام کامل آن «دستور الكاتب فی تعیین المراتب» می‌باشد، تصنیف محمّد بن هندوشاه نخجوانی مشهور به شمس منشی است و در آیین دبیری و شیوه انشای مكاتبات بر حسب مراتب اشخاص می‌باشد.

گفته شده شمس منشی تصنیف این كتاب را به درخواست خواجه غیاث‌الدّین محمّد رشیدی(فرزند بزرگ خواجه رشید‌الدّین‌ فضل‌الله همدانی و وزیر ابوسعید ایلخانی از 724 تا736ق) آغاز كرد، امّا سالها بعد در روزگار سلطان اویس جلایری (757-777ق) در 767 ق، توفیق یافت تا آن را به سامان برساند و به وی تقدیم كند.

هدف شمس منشی از تصنیف این كتاب، ارائۀ شیوه‌نامه‌ای جهت سهولت فنّ انشا، برای طالبان بوده است  و کتاب در میان انواع نثر فارسی در ردیف منشآت قرار می‌گیرد.

در عین حال کتاب «دستور الکاتب» در حالی در شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی در میان آثار برتر قرار گرفته، که علاوه بر این، دو اثر دیگر نیز از مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در میان آثار برتر همایش امسال قرار دارند.

کتاب فهرست نسخه‌های خطی فارسی پاکستان، تألیف عارف نوشاهی در بخش فهرست‌نگاری نسخ خطی و کتاب «المشیخة» (کنزالسالکین) به تصحیح سیدمحمد طباطبایی بهبهانی در بخش چاپِ عکسی از دیگر آثار برگزیدۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در همایش امسال حامیان نسخ خطی به شمار می‌روند.

لازم به ذکر است، شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی با عنوان جایزۀ استاد عبدالله انوار، توسط سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران عصر روز شنبه ۲۷ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد و در بخش اصلی، ۴۵۳ عنوان از آثار ۱۰۸ ناشر در حوزه‌های فهرست‌نگاری نسخ خطی و اسناد، علوم دینی، عرفان نظری، علوم عقلی، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، علوم و فنون و چاپ عکس در این همایش شرکت کردند و در نهایت ۱۹ تن از اساتید این حوزه‌ها، به ارزیابی آثار پرداختند.

 

مطالب مرتبط:

دستور الکاتب

«فهرست نسخه‌های خطی فارسی پاکستان» برگزیدۀ همایش حامیان نسخ خطی شد

«المشیخة» و دو اثر دیگر از میراث مکتوب برگزیدۀ همایش حامیان نسخ خطی شدند

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612