کد خبر:5095
پ
فاقد تصویر شاخص

«در سایۀ خورشید» مروری بر زندگی و آثار غزالی

کتاب در سایۀ خورشید (مروری بر زندگی و آثار غزالی توسی) نوشتۀ دکتر غلامرضا جمشیدنژاد اول از سوی انتشارات همشهری به چاپ رسید

میراث مکتوب – کتاب در سایۀ خورشید (مروری بر زندگی و آثار غزالی توسی) نوشتۀ دکتر غلامرضا جمشیدنژاد اول از سوی انتشارات همشهری به چاپ رسید.

در میان تألیفهای بی شمار ابوحامد امام محمد غزالی که تعداد آنها را در فهرست ها و کتابشناسیها تا دویست، سیصد و حتی در حدود چهارصد کتاب و رساله یاد کرده اند، مشکاه الانوار و مصفاه الاسرار، گوهر شبچراغی را می ماند که در میان آوارهای ویرانگریهای او از کاخ فلسفه، خورشیدوار می درخشد و به شب تیره و تاری که در پی تألیف تهافت الفلاسفه او بر همه جا سایه گسترد، نور می بخشد و پرتو می افشاند.

غزالی، مشکاه الانوار و مصفاه الاسرار را در سالهای پایانی عمر تألیف کرده است و آن کتابی است با حجم کم و اهمیت بسیار ؛ زیرا از پختگی فکری و توانمندی والای روحی او حکایت دارد. راهی را که غزالی در نوشتن مشکاه الانوار در پیش گرفت پس از او دو تن از بزرگان اندیشه در ایران و جهان اسلام دنبال کردند و هر دو با نوشتن کتابهایی به تحکیم مبانی این مکتب پرداختند اما به دست کوته اندیشان حکومتگر زمان خود به شهادت رسیدند. یکی از آن دو، عین القضات همدانی ملقب به شهید همدان است و دیگری شیخ شهید، حکیم یحیی بن حَبَش سهروردی است که در شهر حلب سوریه به دست ایوبیان بردار شد.

در این کتاب که مشتمل بر هفت بخش و نوزده فصل است، علاوه بر شرح زندگی غزالی با کمک گرفتن از آثار دیگر وی، کتاب ارزشمند مشکاه الانوار او، تلخیص و بازنویسی و نقد همه جانبه شده است.
بخش نخست این کتاب به تاریخ زندگانی و آثار غزالی اختصاص دارد و بخش دوم روایتی از تدریس در نظامیۀ بغداد است. گفتارهای غزالی در مهم ترین مسأله های کلام، مقایسۀ نظریه های غزالی با نظریه های معتزله، چیستی تصوف و صوفیگری غزالی، گذر غزالی از شک عقلی به یقین اشراقی و غزالی در چلچراغ خورشید سایر بخش های این کتاب است.

در پایان نیز فهرست مآخذ برای مطالعۀ بیشتر علاقه‌مندان افزوده شده است تا خوانندگان کتاب غزالی در سایۀ خورشید به دانش‌افزایی خود دربارۀ امام محمد غزالی بیش از پیش بپردازند.

کتاب در سایۀ خورشید (مروری بر زندگی و آثار غزالی توسی) تألیف دکتر غلامرضا جمشیدنژاد اول در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، ۱۵۲ صفحه، قطع رقعی، بهای ۶۰۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات همشهری منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612