کد خبر:5062
پ
daramedenaghd-m

درآمدی بر نقد

کتاب درآمدی بر نقد نوشتۀ مایکل رایان با ترجمۀ سارا کاظمی‌منش از سوی نشر آوند دانش منتشر شد

میراث مکتوب – کتاب درآمدی بر نقد نوشتۀ مایکل رایان با ترجمۀ سارا کاظمی‌منش از سوی نشر آوند دانش منتشر شد.

اثر حاضر با سبک نوشتاری بسیار ساده‌اش درآمدی است کامل و به روز بر نقد معاصر؛ از فرم‌گرایی و ساختارگرایی گرفته تا روان‌شناسی و تاریخ.

این کتاب پیشرفتهای جدید در زمینه نقد، از جمله تئوری تکامل، مطالعات شناخت محور، نقد اخلاقی و نقد بوم‌شناسی را نیز پوشش می‌دهد.

«درآمدی بر نقد» رویکردی است گام به گام در کسب مهارتهای نوشتار تحلیلی و در این مسیر به خواننده می‌آموزد که چطور باید درباره جهان به شکل انتقادی اندیشه کند و از پیش‌ فرضها، ارزشها و اندیشه‌های فرهنگی که به آنها تکیه می‌کند، آگاه شود. این کتاب با مثالهای کاربردی، تمرکز بر استدلال منطقی و ترکیب نوآورانه‌ای از مطالعات ادبی، فرهنگی و فیلم‌شناسی منبعی است ضروری برای دانش‌پژوهان نوپای نقد ادبی و فرهنگی.

«فرم‌گرایی»، «ساختارگرایی»، «نقد تاریخی»، «روان‌شناسی و روان‌کاوی»، «مارکسیسم و نقد سیاسی»، «پسا ـ ساختارگرایی و ساختارشکنی»، «نقد جنسیتی»، «نقد نژادی، پسااستعماری و فراملیتی»، «نقد علمی»، «مطالعه فیلم» و «مطالعات فرهنگی» فهرست عناوین این کتاب را تشکیل می‌دهد.

در قسمتی از پیشگفتار آمده: «نقد واکاوی زندگی فرهنگی بشر است. کاری که نقد با زندگی فرهنگی می‌کند، همان کاری است که علم با زندگی مادی و جسمانی می‌کند. نقد زندگی فرهنگی بشر را به صورت مستقل در نظر می‌گیرد، آن را مطالعه می‌کند و به چگونگی عملکرد آن پی می‌برد. چنین تحلیلی گستره وسیعی از روشها که در ساخت محصولات فرهنگی (مانند رمان، فیلم، موسیقی و نقاشی) به کار می‌رود تا ایده‌های نهفته در چنین آثاری را که جهانی سرچشمه آنها و نحوه دلالت آنها بر زندگی ماست، در بر می‌گیرد.»

کتاب درآمدی بر نقد نوشتۀ مایکل رایان با ترجمۀ سارا کاظمی منش در ۲۶۲ صفحه به بهای ۱۵۰۰۰۰ ریال از سوی آوند دانش در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612