کد خبر:3626
پ
ghesehayeostoree-m

دانستنی هایی درباره قصه های اسطوره ای

مولف در كتاب درباره ي قصه هاي اسطوره اي تلاش می‌ کند تا نشان دهد چگونه اسطوره می‌ تواند ما را به اذهان انسان‌ هایی که با باور به اسطوره زندگی می‌ کردند نزدیک کند و از اين باب اسطوره‌ها را در میان قصه‌های فولکلور مورد تحلیل و بررسی قرار مي دهد.

ميراث مكتوب – مولف در كتاب درباره ي قصه هاي اسطوره اي تلاش می‌ کند تا نشان دهد چگونه اسطوره می‌ تواند ما را به اذهان انسان‌ هایی که با باور به اسطوره زندگی می‌ کردند نزدیک کند و از اين باب اسطوره‌ها را در میان قصه‌های فولکلور مورد تحلیل و بررسی قرار مي دهد.
مینو امیر قاسمی بر این باور است که اسطوره ‌ها به مکان و زمان خاصی تعلق دارند و قطعا نمی‌ توان خارج از آن زمان و مکان خاص به آن اسطوره‌ها باور داشت اما داستان‌های اسطوره ‌ها از آنجا که با مسایلی هم چون پیدایش جهان و یا ابدیت و سرنوشت سر و کار دارند متفاوت هستند و حصه‌ای فرا زمانی در خود دارند.
وی در بخش اول اين كتاب تلاش می ‌کند تا به صورتی تئوریک اسطوره و داستان‌های اسطوره‌ای را تحلیل و بررسی کند و در بخش دوم کتابش به بررسی نمونه‌های از اسطوره‌های فولکلور می‌پردازد و با تحلیل آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه اسطوره‌ها توانسته‌اند بیان گر نحوه‌ی خاص اندیشه‌ی مردمان عصر آن‌ها باشند. به عنوان مثال می‌توان به داستان اساطیری ملک جمشید، اشاره کرد. این داستان اساطیری روایتی از مردمانی است که زمانی تلاش کرده بودند تا با استفاده از این اسطوره‌ها تلقی خود را از تحویل فصل‌ها و در مقیاسی کلی تر از طبیعت بیان کنند. طبیعت همواره یکی از مضامین داستان‌های اسطوره‌ای بوده است و این گونه است که این داستان ‌ها می ‌توانند تلقی مردمان دوره‌های متفاوت از طبیعت را روشن سازند. این داستان بیان گر ترس مردمان از سرمای طولانی و کشنده است و به همین دلیل مردمان ستایش گر خورشید بوده‌اند. این قصه با روایت ‌های مختلف در میان اقوام متفاوت ایرانی وجود داشته است.
درباره ي قصه هاي اسطوره اي نوشته مینو امیر قاسمی در ۲۲۶ صفحه و به بهاي 99000 ريال روانه‌ بازار کتاب شده است.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612