کد خبر:3778
پ
jarian-m-1

جریان‌های تصوف در آسیای مرکزی

کتاب جریان‌های تصوف در آسیای مرکزی نوشته احمد پاکتچی از سوی انتشارات بین‌المللی الهدی منتشر شد

میراث مکتوب – کتاب جریان‌های تصوف در آسیای مرکزی نوشته احمد پاکتچی از سوی انتشارات بین‌المللی الهدی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی آنگاه که سخن از سده‌های اول و دوم در میان است حتی نظام‌های آموزشی چون کلام و فقه نیز در حال تحول و تدوین می‌شوند ولی باید اذعان داشت که تصوف به سبب برخورداری از ویژگی‌های چندجاذبه خود مسیر تدوین آموزش و شکل‌گیری نهادها را در مدت زمانی درازتر سپری کرده است. جست و جو کردن به دنبال طریقی برای معرفت فارغ از قیل‌و‌قال‌های مدرسهٔ خود آشکارا مرحله‌ای است که باید پس از پای‌گیری این قیل‌و‌قال‌ها شکل گرفته باشد. به تعبیر دیگر تصوف حاصل واکنشی است که گروهی از اهل دیانت نسبت به تفسیرهای مدرسه‌ای از دین داشته و راهی فراسوی مباحث مطرح در علوم رسمی را برای رسیدن به حقیقت پی‌جویی می‌کرده‌اند و با لحاظ همین نکته به طبع باید انتظار داشت که شکل‌گیری این طرز اندیشه درباره دین نسبت به شکل‌گیری معارف رسمی چون کلام و فقه از تاخری زمانی برخوردار بوده باشد.

از نخستین دوره از پیشینه تصوف که به طور سنتی از آن سخن به میان می‌آید همواره دوره‌ای نمادین است و نباید در نگاه تاریخی موجب اشتباه گردد. صوفیه در طول تاریخ هزار و اندی ساله خود همواره در پی آن بوده‌اند تا به گونه‌ای زنجیره اتصال معنوی خود را از طریق تابعان و صحابه به پیامبر اکرم (ص) برسانند و در جهت رسیدن به این مقصد است که سلسله‌های سنتی تعلیم صوفیه شکل گرفته است.

آنچه در این کتاب بیش از هر چیز مورد بررسی قرار گرفته است این است که تصوف در سده‌های نخستین هجری رابطه ناگسستنی با زهد و آموزش‌های اخلاقی داشته که اغلب جداسازی مباحث آن، امکان‌ناپذیر می‌نماید و از همین روست که تاریخ تصوف آغازین با تاریخ زهد و اخلاق همراه گشته است.

در بررسی تاریخی حاضر با وجود آن که در دوره نخست به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر محافل اخلاقی مورد توجه قرار خواهند گرفت اما در گزینش شخصیت‌های مورد مطالعه سعی بر آن است تا به کسانی پرداخته شود که یا در سلسله های معنوی صوفیه جای گرفته اند یا به نحوی دیگر ارتباط آنان با مسیر شکل‌گیری تصوف در آسیای مرکزی به اثبات رسیده است.

دکتر احمد پاکتچی در پنج بخش به بررسی جریان های تصوف پرداخته است که شامل «زمینه های پیدایی تصوف»، «زهد و تصوف در عصر طاهریان و سامانیان»، «تصوف در آسیای مرکزی در عصر پیش از چغتایی»، «حیات صوفیه در عصر چغتایی و ازبکی» و بخش پنجم «تحولات عصر جدید و حیات» صوفیه می‌شود.

کتاب جریان‌های تصوف در آسیای مرکزی تألیف احمد پاکتچی در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به بهای ۲۰۰۰۰۰ ریال در ۶۳۰ صفحه منتشر شده است.

معرفی کتاب از سیده معصومه کلانکی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612