کد خبر:4432
پ
jamealtavarik-s

جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام) منتشر شد

دورۀ سه جلدی جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام) تألیف رشیدالدین فضل‌الله همدانی، به تصحیح محمد روشن از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد

میراث مکتوب – دورۀ سه جلدی جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام) تألیف رشیدالدین فضل‌الله همدانی، به تصحیح محمد روشن از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی (درگذشته ۷۱۸ ق.) طبیب، مورّخ و دیوان‌ سالار و وزیر سلسله ایلخانیان، دارای آثار متعددی در زمینه‌های تاریخ، تفسیر، علوم قرآن، طبّ و آیین مملکتداری می‌باشد. در میان این آثار جامع التواریخ اهمیت ویژه‌ای دارد. البته این اثر تألیف مستقیم خود او نیست، بلکه توسط گروهی از محققان و مترجمان و زیر نظر وی آماده شده است.
مجموعه ای که پیش رو است بخش تاریخ ایران و اسلام از جامع التواریخ رشید الدین فضل الله است.

به گفته آگاهانۀ کارل یان دانشمند بزرگی که عمری پنجاه ساله بر سر تصحیح و طبع نشر جامع التواریخ و ترجمه آن به زبان آلمانی صرف کرد: «شایستگی درخشان رشیدالدین در زمینه های گوناگون و متفاوتی تجلی داشته است و امروز این را پس از آنکه اندک اندک با آثار متعدد او آشنا می شویم بهتر درمیابیم. او فیلسوف و متالهی بزرگ و عالم به فنون بلاغت و حکمت و لابد سیاست مداری خاطر متعلق بود زیرا اگر جز این بود نمی توانست مدت بیست سال بر مسند وزارت تکیه زند‍؛ اما بی گمان برجسته ترین کارهای او در زمینه تاریخ نویسی نمایان گردید.

پیش از رشیدالدین ملتهای گوناگون از مصریان کهن گرفته تا اروپای سده های میانه در چهارچوب نگرشهای دینی و فرهنگی ویژه هر دوره ای تاریخ دنیای خویش را نوشته اند؛ اما افتخار تالیف تاریخ و فرهنگهای دولتهای بزرگ قاره های آسیا و اروپا بی طرفی عالمانه برای نخستین بار تنها و تنها از آن مولف ما است. از این رو حق داریم که به مفهوم امروزی او را تاریخ‌نویسی جهانی به شمار می‌آوریم.»

بخش ایران و اسلام از جامع التواریخ رشیدالدین فضل الله بازنویسی از تاریخنامه طبری است. این اثر بر اساس معتبرترین نسخ تصحیح و در سه مجلد همراه با نمایه ها و شرح نسخه بدلها به زیور طبع آراسته شده است.

دوره سه جلدی جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام) تالیف رشیدالدین فضل الله همدانی تصحیح محمد روشن در ۲۲۶۱ صفحه، شمارگان ۳۵۰ نسخه، قطع وزیری و به بهای ۱۱۷۰۰۰ تومان از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612