کد خبر:3929
پ
gozide-m

تصوف یا حکمت؟ گزینش عنوان برای کتابی بی‌نام

گاهی نسخه یا نسخه‌های موجود از یک کتاب به دلیل افتادگی اوراق اول و آخر نسخه بدون نام هستند. یکی از کارهایی که مصحح باید در تصحیح چنین کتابی انجام دهد انتخاب نامی مناسب برای آن است

میراث مکتوب – گاهی نسخه یا نسخه‌های موجود از یک کتاب به دلیل افتادگی اوراق اول و آخر نسخه بدون نام هستند. یکی از کارهایی که مصحح باید در تصحیح چنین کتابی انجام دهد انتخاب نامی مناسب برای آن است. البته تقریباً ممکن نیست که این نام حتی نزدیک به نام اصلی کتاب باشد اما می‌توان توقع داشت که لااقل با محتوای کتاب تناسب داشته باشد.
نمونه‌ای از این دست نسخه‌ها، کتاب «گزیده در اخلاق و تصوف» تألیف ابونصر طاهر بن محمد خانقاهی (نیمۀ نخست قرن ۶ ق) است که استاد ایرج افشار آن را بر اساس نسخۀ خطی متعلق به سعید نفیسی منتشر کرد. مصحح کتاب را به ملاحظۀ مباحثی که مؤلف در کتابش مطرح کرده «گزیده در اخلاق و تصوف» نامیده است. البته مطالبی که در این کتاب آمده است «اخلاقی» هست اما الزاماً صوفیانه نیست. مؤلف در هیچ جای کتاب خود از الفاظ «تصوف» و «صوفی» استفاده نکرده است و اگرچه از بعضی صوفیان سخنانی حکمت‌آمیز و عرفانی نقل کرده است، اما باید توجه داشت که مؤلف این سخنان را نه به عنوان عقاید صوفیانه، بلکه به عنوان سخنانی حکیمانه ذکر کرده است.
همچنین نگارنده با بررسی متن کتاب و احوال ابونصر خانقاهی نشان داده است که مؤلف صوفی نبوده، بلکه متعلق به مکتب عرفانی حکیمانه بوده است که در قرون سوم تا پنجم ق در شرق خراسان و ماوراءالنهر می‌زیستند و کتاب وی اثری است در بیان عقاید و اندیشه‌های دینی آن حکیمان.
متن کامل مقاله «تصوف یا حکمت؟ گزینش عنوان برای کتابی بی‌نام» نوشته دکتر نصرالله پورجوادی را که در دفتر هجدهم نامه بهارستان منتشر شده است با کلیک بر روی گزینه دریافت فایل مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612