کد خبر:3686
پ
yahaghi-m-3

تصحیح جدیدی از حدیقه‌ الحقیقه به کوشش دکتر محمدجعفر یاحقی

تصحیح جدیدی از حدیقه‌الحقیقه سنایی به کوشش دکتر محمدجعفر یاحقی از سوی انتشارات سخن به چاپ می‌‌رسد

میراث مکتوب – تصحیح جدیدی از حدیقه‌الحقیقه سنایی به کوشش دکتر محمدجعفر یاحقی از سوی انتشارات سخن به چاپ می‌‌رسد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب دکتر محمدجعفر یاحقی، محقق و استاد دانشگاه فردوسی مشهد درباره این اثر گفت: متنی کهن از حدیقه‌الحقیقه که مربوط به اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم است، در کتابخانه لیدن هلند پیدا شده که اساس این تصحیح قرار گرفته است.
وی در ادامه یادآور شد: این نسخه مشتمل بر ۸ هزار بیت از حدیقه سنایی بوده که از نسخه مدرس رضوی کهن ‌تر است. علاوه بر این نسخه، نسخ دیگری نیز موجود است که با مقایسه و پژوهش در زمینه این نسخ، تصحیح جدیدی از حدیقه ارائه خواهد شد.
به گفته این پژوهشگر، این تصحیح از سوی انتشارات سخن مراحل پایانی انتشار را سپری می کند و تعلیقات، شرح و توضیح و ارائه مقدمه‌ای جامع در خصوص این اثر، در تصحیح مد نظر بوده است.
وی از اثری منتخب از داستان‌ها و حکایات تاریخ بیهقی با عنوان از این حکایت‌ها یاد کرد و گفت: این اثر به منظور آشنایی جوانان با تاریخ بیهقی تدوین شده است که علاوه بر ارائه گزینشی از حکایات تاریخ بیهقی، شرح مختصر و مقدمه‌ای کوتاه را نیز در خود دارد.
به گفته وی از این حکایت‌ها از سوی انتشارات معین به چاپ خواهد رسید و این اثر، کتاب مفیدی برای جوانان خواهد بود.
یاحقی در ادامه از منتخب غزلیات سعدی یاد کرد و گفت: منتخبی از غزلیات سعدی نیز به منظور تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی در دست تدوین دارم که این اثر نیز، همانند از این حکایت‌ها، با مقدمه و گزینش همراه است. سروده‌های این مجموعه براساس نسخه غلامحسین یوسفی گزینش شده است.
در این اثر ۲۰۰ غزل شرح داده شده و در پایان یک فهرست الفبایی آمده است. این کتاب در ۴۲۰ صفحه تدوین و از سوی انتشارات سخن منتشر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612