کد خبر:5173
پ
daralsaltane-m

تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز

تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز اثر نادر میرزا، از شاهزادگان قاجاری با تصحیح غلامرضا طباطبایی ‌مجد از سوی انتشارات آیدین به چاپ رسید

میراث مکتوب – تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز اثر نادرمیرزا، از شاهزادگان قاجاری با تصحیح غلامرضا طباطبایی‌مجد بخشی از تاریخ، جغرافیا، آداب و رسوم و مسایل مربوط به تبریز را شرح داده است.

نادر میرزا (۱۲۴۳ ـ ۱۳۰۳ هجری‌قمری) از شاهزادگان فرهیخته عصر قاجار، به دلیل دسترسی به کتابخانه مفصل و ارزشمند میرزا کاظم وکیل‌الرعایا و نیز همکاری نزدیک با کتابدار مظفرالدین‌میرزا ولیعهد، توانسته بود بیش از یک‌صد فرمان و احکام تاریخی از جانب شاهان افشار، زند و قاجار به فرماند‌ه‌ها، حکام و علمای آذربایجان را گردآوری کند که مطالعه این اسناد برای پژوهش درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی ۲۰۰ سال اخیر آذربایجان، به‌ویژه تبریز اهمیت بسیاری دارد.

طباطبایی‌مجد در آغاز کتاب می‌نویسد: «تمامی این آداب و رسوم را که فقط «به تبریز باشد و به جای دیگر از ایران و آذربایجان نباشد» و خود شخصاً در اجرای آن‌ها ناظر بوده، به‌دقت و وسواس تمام نگاشته است. به همین جهت کتاب حاضر آیینه تمام‌نمایی از آداب و رسوم جاری در یک‌صد سال پیش از این بوده است.»

در آغاز پس از «مقدمه مصحح» و «دیباچه کتاب، نگارش: ملک‌المورخین لسان‌الملک»، فصل «جغرافیای مظفری»‌ آمده است. در ادامه نیز بخش‌های «داستان فتنه خرمیه با گرفتاری بابک به پایمردی افشین…»، «فی تقسیم قنوات تبریز»، «فی عدد سُکانِها»، «فی اسماء محالها و ما یتعلق بها»، «فی اجداد رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله»، «فی طول التبریز و عرضها»، «فی ابنیه القدیمه و الجدیده بها»، «در یاد کردن مقابر و گورستان‌های قدیم و جدید تبریز»، «شعرا و حکمای تبریز»، «حکما و ادبای تبریز»، «صفت رَبع رشیدی»، «این فصلی است نادر و مشبع در آغاز و انجام عشیرت دنبلی…»، «صفت شاه‌گلی»، «در بیان یادداشت حکام و فرماندهان که به روزگار شاهنشاهان قاجار به تبریز بودند…» و «فصل در بیان فواکه تبریز و انواع آن» آمده است.

در بخشی از مقدمه مصحح با عنوان «تبریز را هم از یاد نبریم» آمده است: «داوری منصفانه در مورد خدمت یا خیانت یک‌صد و پنجاه سال سلطنت دودمان قاجاریه در ایران اگر غیرممکن نباشد، حداقل مشکل است. علیرغم تالیف، تصنیف کتب، مقالات و رسالات بی‌شمار در خصوص آثار سلطنت این وجود این خاندان در آن دوره از زمان، در خاک پهناور ایران مثمر ثمر بوده، یا مایه شر.»

دیگر بخش‌های کتاب «فصل در عادات و آداب زندگانی تبریزیان به کوتاه‌تر سخن»، «گفتار در خاندان‌های بزرگ که بدین مصر مبارک وطن دارند»، «صورت خط حاجی میرزا موسی»، «خاندان دیگر که به روزگار گذشته وجیه بودند»، «گفتار در احوالات خود مولف مرحوم مغفور مبرور شاهزاده نادرمیرزا»، «یادداشت فرماندهی حضرت ولیعهد به آذرآبادگان»، «گفتار در یاد کردنِ پادشاهان و فرماندهان در قرون خالیه…»، «گفتار در ذکر فرماندهان تبریز پس از انجام پادشاهان ترکمان تا به روزگار ما»، «هو الله تعالی»، «داستان حفر کانال و التقاء بحرین مدیترانه و بحر احمر…» و «توضیحات تعلیقات» به همراه «معنی پاره‌ای از لغات» نام دارند.

این اثر تصاویر زنده و گویا از رخدادها، مراسم نوروزی، شیوه زندگی مردم عادی، سوگواری‌ها، عروسی‌ها، استقبال‌ها، نحوه تهیه و پخت غذا و فهرست انواع میوه‌ها به‌شمار می‌آید.

چاپ اول از ویراست دوم «تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز» اثر نادرمیرزا به‌ تصحیح غلامرضا طباطبایی‌ مجد در ۸۵۰ صفحه، شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه و بهای ۵۰۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات آیدین و یانار در سال ۱۳۹۳ در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612