کد خبر:12980
پ
kart

بزرگداشت میرزا ابوالحسن جلوه

مراسم بزرگداشت میرزا ابوالحسن جلوه، فیلسوف و حکیم الهی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- مراسم بزرگداشت میرزا ابوالحسن جلوه، فیلسوف و حکیم الهی چهارشنبه ۲۹ خرداد در تالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

حکيم ميرزا ابوالحسن جلوه يکى از دانشوران جهان تشيع است که در عصر قاجار چون ستاره‌اى فروزان در آسمان حکمت درخشيد و با تلاشى ارزشمند و کوششى وافر مشعل حکمت را در اين عصر روشن نگاه داشت. حکيم جلوه از لحاظ نسب به سلسله‌اى از سادات طباطبایی انتساب دارد. يکى از اجداد او سيد بهاءالدين حيدر، که در قرن هفتم در زواره مى‌زيست، در مقام رهبرى دفاع مردم اين شهر در مقابل مهاجمان مغول به شهادت رسيد و مرقدش اکنون زيارتگاه مردم است.

حکيم ميرزا ابوالحسن جلوه در سال ۱۲۷۳ق، در حالی که ۳۵ بهار از زندگی خود را پشت سر می‌گذاشت، با اندوخته‌های علمی که در اصفهان کسب کرده بود، راهی تهران شد و در مدرسه دارالشفاء اقامت گزید.

این عالم وارسته به مدت ۴۱ سال در این مدرسه به تدریس حکمت و فلسفه و رياضيات مشغول بود. در این عصر آقا محمد‌رضا قمشه‌ای و آقا علی مدرس و میرزا ابوالحسن جلوه سه استاد کامل فلسفه و حکمت به شمار می‌رفتند که کاروانی از دانشوران و مشتاقان معرفت از حوزۀ تدريس آنان استفاده می‌کردند و با رحلت آن دو حکيم در دوره ناصری، علوم عقلی به مجلس درس جلوه انحصار يافت و بعد از حاج ملاهادی سبزواری در مکتب او فلسفه جان تازه‌ای يافت.

در مراسم بزرگداشت میرزا ابوالحسن جلوه حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ مهدی محقق، رئیس هیأت مدیره انجمن؛ آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا؛ قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و منوچهر صدوقی‌سها، عضو شورای علمی انجمن سخنرانی می‌کنند.

مراسم بزرگداشت میرزا ابوالحسن جلوه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ چهارشنبه ۲۹ خرداد در تالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به آدرس خیابان ولیعصر(عج)، پائین‌تر از میدان منیریه، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک 71 برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612