کد خبر:5178
پ
فاقد تصویر شاخص

بزرگداشت شیخ عبدالله نورانی

به مناسبت سومین سالگرد درگذشت شیخ عبدالله نورانی عضو هیأت علمی دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران، مجلس بزرگداشتی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار می‌شود

میراث مکتوب – به مناسبت سومین سالگرد درگذشت شیخ عبدالله نورانی عضو هیأت علمی دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران، مجلس بزرگداشتی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار می‌شود.

این مراسم روز شنبه سوم خردادماه سال جاری از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران به نشانی خیابان ولیعصر، پل امیربهادر، خیابان سرگرد بشیری، پلاک ۷۱ برگزار می‌شود.

شیخ عبدالله نورانی، نسخه‌شناس و مصحح نامدار، اول فروردین ۱۳۰۸ در نیشابور چشم به جهان گشود.

استاد عبدالله نورانی، تحصیلات حوزوی خود را در نیشابور، مشهد، قم و نجف در رشته های ادبیات عربی، منطق، اصول فقه، علم کلام، اخلاق، تفسیر قرآن مجید، فلسفه مشاء و اشراق و حکمت متعالیه ملاصدرا تا اخذ درجه اجتهاد ادامه داد. ۲۰ سال در مشهد به کار علمی پرداخت و سپس عازم قم شد. در سال ۱۳۴۷ شمسی با تشویق و دعوت استاد شهید مرتضی مطهری به تهران آمد و و از طریق وی به حسینیه ارشاد و برخی مراکز فرهنگی دیگر راه یافت و مشغول به کار شد. پژوهش در کنار استادان دانشگاههای تهران و آشنایی با روش های جدید نسخه پژوهشی و پژوهش های مختلف، او را به کار تصحیح نسخه های خطی و پژوهش در این عرصه ترغیب کرد.

استاد از سال ۱۳۵۲ با تدریس صرف و نحو عربی و فارسی و مبانی تحقیق در علوم دینی و خداشناسی به عنوان استاد مدعو و حق التدریس با دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکدۀ علوم تربیتی دانشگاه تهران همکاری نموده است. وی از سال ۱۳۵۴ در دانشکده الهیات و معارف اسلامی به عنوان حق التدریس در دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا موضوعات فلسفه، کلام، تاریخ مذاهب و سیره معصومین علیهم السلام، تاریخ و تمدن اسلامی، متون فلسفی، فلسفه ملاصدرا، منطق قدیم و صرف و نحو عربی و شرح دیوان متنبی و کلیات فلسفه اسلامی را درس داده است.

از جمله آثار زنده یاد عبدالله نورانی می ‌توان به تصحیح شرح حکمه الاشراق سهروردی، مبدأ و معاد، مصنفات میرداماد، فرائد الاصول، حکمت الهی در متون فارسی و سلم السماوات اشاره کرد.

دکتر نورانی هفتم آبان ماه ۱۳۹۰ در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612