کد خبر:9294
پ
untitled-1

برگزاری مراسم نکوداشت دکتر سید محمدمهدی جعفری

مراسم نکوداشت دکتر سید محمدمهدی جعفری پنجشنبه 6 آبان در مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی برگزار می شود.

میراث مکتوب – مراسم  نکوداشت دکتر سید محمدمهدی جعفری پنجشنبه 6 آبان در مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی برگزار می شود.

دکتر سید محمدمهدی جعفری نویسنده، مترجم، پژوهشگر متون دینی و استاد بازنشستهٔ دانشگاه شیراز است. وی در سال ۱۳۱۸ در روستای دهقاید شهرستان دشتستان (استان بوشهر) در خانواده‌ای روحانی چشم به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی را تا دیپلم متوسطه ادبی در برازجان (مرکز شهرستان دشتستان) گذراند. در سال ۱۳۳۷ وارد دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز شد و در سال ۱۳۴۰ به اخذ لیسانس زبان و ادبیات فارسی توفیق یافت. سپس برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت کرد و به دانشسرای عالی وارد شد. استاد جعفری در سال ۱۳۵۲ به مقطع فوق لیسانس زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران وارد شد و از پایان نامۀ خود تحت عنوان «پژوهشی در اسناد و مدارک نهج البلاغه» به راهنمایی استاد دکتر سید جعفر سجادی، دفاع کرد.  وی در سال ۱۳۵۵ وارد دورۀ دکتری «فرهنگ عربی و علوم قرآنی» دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران شد، اما به جهت فعالیتهای سیاسی دوران انقلاب، انجام وظایف پس از انقلاب و تعطیلی دانشگاه‌ها در نتیجه انقلاب فرهنگی، کار تحصیل وی به تعویق افتاد، تا این که در سال ۱۳۶۷ از پایان نامۀ خود با عنوان «تصحیح خطب نهج البلاغه» به راهنمایی سید محمدباقر حجتی دفاع کرد و به درجه دکتری نائل آمد. استاد جعفری در همان سال به دانشگاه شیراز منتقل شد و در آن جا به تدریس متون عربی و نهج البلاغه پرداخت و برای این که نهج البلاغه به صورت یک درس مستقل دانشگاهی درآید کتاب «آموزش نهج البلاغه» را تألیف کرد.

از تألیفات وی می توان به کتاب های آشنایی با نهج‌البلاغه، آموزش نهج‌البلاغه،  نهج‌البلاغه شناخت، بار دیگر شریعتی (برشی از خاطرات)، آفرینش‌های هنری در گفتار نبوی،  آیت الله طالقانی و تفسیر پرتوی از قرآن و احیاگر بلاغت علوی اشاره کرد.

دکتر جعفری همچنین آثاری را نیز تصحیح کرده است که از آن میان می توان به شرح نهج‌البلاغه میرزا محمد باقر نوّاب لاهیجانی (با همکاری دکتر محمد یوسف نیری)، نشر میراث مکتوب 1379 و نسخهٔ خطی نهج‌البلاغه کتابت شده در سال ۴۸۳ هـ. ق (با همکاری محمد برکت) نشر میراث مکتوب، تهران، ۱۳۸۹ اشاره کرد.

این مراسم روز پنجشنبه 6 آبان ماه سال جاری از ساعت 14 همراه با نمایش کتاب و عکس در مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی واقع در نیاوران، کاشانک (دارآباد)، طبقۀ پنجم، سالن امیرالمؤمنین (ع) برگزار خواهد شد.  

 

منبع: ویکی پدیا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612