کد خبر:12395
پ
147716

برگزاری دورۀ آموزشی آشنایی با نسخ خطی در کتابخانۀ عمومی کرمانشاه

دورۀ آموزشی «نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی» در شهر کرمانشاه برگزار شد

میراث مکتوب- دورۀ آموزشی «نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی» با حضور جمعی از مسئولان کتابخانه‌های عمومی و کارشناسان روز دوشنبه ۱۹ آذر ماه ۹۷ در سالن جلسات کتابخانۀ عمومی امیرکبیر شهر کرمانشاه برگزار شد.

به گفتۀ روابط عمومی ادارۀ کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، در این دورۀ آموزشی رضا محمودپور، کارشناس نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانۀ مرکزی ارومیه و مدرس این دوره، نسخه‌های خطی را آمیزه‌ای از هنر و علم پیشینیان دانست و گفت: هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی با مفاهیم اولیه نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی است.

محمودپور در این دوره به مراحل ثبت و چاپ کتاب، انواع کاغذ، مرکب و مجلد نسخ و شیوه‌های صفحه آرایی اشاره کرد و گفت: شناخت انواع نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی که دارای ارزش تاریخی هستند ضمن اینکه هنر و علم محسوب می شود، نیازی برای کتابداران و مسئولان کتابخانه ها است، چراکه با شناخت این نسخ و شرایط نگهداری آن ها، سرمایه های گذشته را حفظ خواهیم کرد.

همچنین بعد از برگزاری این دورۀ آموزشی، آقای محمودپور با حضور در برخی از کتابخانه‌های عمومی استان نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی موجود در این کتابخانه ها  را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، آشنایی و شیوۀ نگهداری از نسخ خطی همواره یکی از مهمترین موضوعات محوری در کتابداری می‌باشد که کتابخانه‌های عمومی کشور نیازمند توجه بیشتری به آن هستند.

 

مطالب مرتبط:

مرمت چهار نسخه خطی قرآن متعلق به 550 سال پیش در کرمانشاه

شمارۀ سوم فصلنامۀ فرهنگ کرمانشاه

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612