کد خبر:4177
پ
shahjare

بررسی کتاب شجره الهیه

متکلمان اسلامی، در عرصه دفاع از عقاید و افکار دینی و زدودن شبهات مخالفان و معاندان، با استفاده از فرصت‌های به دست آمده در دوران مختلف زندگی، آثار مهم و ارزشمندی به زبانهای مختلف به ویژه عربی و فارسی از خود به جای گذاشته‌اند

میراث مکتوب – متکلمان اسلامی، در عرصه دفاع از عقاید و افکار دینی و زدودن شبهات مخالفان و معاندان، با استفاده از فرصت‌های به دست آمده در دوران مختلف زندگی، آثار مهم و ارزشمندی به زبانهای مختلف به ویژه عربی و فارسی از خود به جای گذاشته‌اند. یکی از آثار قابل توجه در عصر صفوی، کتاب شجره الهیه است. مؤلف این کتاب، رفیع‌الدین محمدبن حیدر حسینی طباطبایی است. میرزا رفیع، دانشمندی با فکری ژرف، فهمی دقیق، بدیهه‌یاب و نکته‌سنج بوده و تراجم‌نویسان و شرح حال نگارانی که درباره وی دست به قلم برده‌اند از او به بزرگی، متبحر در علوم اسلامی، محققی ژرف‌اندیش و فاضلی نیکوخصال یاد نموده‌اند. گفتنی است، کتاب حاضر، یک دوره مختصر علم کلام را با دلایل عقلی و برهانی و در عین حال مستند به آیات و روایات به زبان فارسی معیار زمان خود، بیان کرده است.
نثر این اثر موجز اما پر محتوا و عمیق، نرم و لطیف و دلپذیر بوده و گویی از سر ذوق، موازین بلاغت فارسی در آن رعایت شده است.

متن کامل مقاله «بررسی کتاب شجره الهیه» نوشته زینب عباسپور که در شماره ۱۹۱ کتاب ماه دین منتشر شده است در فایل پایین خوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612