کد خبر:19644
پ
D986D986D986D986D986-1

بررسی نسخه‌های فلسفی کتابخانه های ایران در همایش پاریس

مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در همایش بررسی روش شناسانۀ نسخ خطی فلسفی زبان عربی که در پاریس برگزار می‌شود، مقالۀ خود را تشریح خواهد کرد.

میراث مکتوب- دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، مقالۀ «بررسی نسخه‌های فلسفی کتابخانه های ایران و گزارش برخی منشورات فلسفی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب» را در همایش «بررسی روش شناسانۀ نسخ خطی فلسفی زبان عربی» ارائه می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، این همایش قرار است 4 تا 7 دسامبر (13 تا 16 آذرماه 1397) در پاریس برگزار شود.

در این مقاله دکتر اکبر ایرانی، وضعیت، تعداد آثار فلسفی، گرایش فیلسوفان ایرانی و اهتمام ایرانیان به ترجمه، شرح و نقد فلسفه یونانی را تا قرن 16 میلادی و سپس از دورۀ صفوی شرح خواهد داد. آنچه در این مقاله مطرح می‌شود بر پایۀ منابع و فهارس معتبر منتشر شده در ایران است.

در این مقاله همچنین براساس بررسی‌ها نتیجه‌گیری شده است که فقط ترجمۀ عربی نسخه‌های آثار هفت تن از فیلسوفان یونانی پیش از دورۀ اسلامی در ایران بر جای مانده و مابقی آثار برمبنای آثار فلاسفۀ یونان تألیف شده است. شایان ذکر است که موسسۀ پژوهشی میراث مکتوب برخی ازآثار فلسفی دورۀ اسلامی را منتشر کرده است و آثار دیگری را نیز در دست انتشار دارد.

مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در حاشیۀ شرکت در همایش بررسی روش شناسانۀ نسخ خطی فلسفی زبان عربی در پاریس با دکتر احمد جبار و  دکتر جرج صلیبا نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

همچنین دیدار با مدیران انتشارات بریل و سخنرانی در لایدن هلند از دیگر برنامه‌های سفر دکتر ایرانی به فرانسه و هلند خواهد بود.

 

مطالب مرتبط:
پژوهشگران ایرانی فعالیت‌ها در زمینۀ نسخ خطی عربی را در نشست پاریس ارائه می‌دهند

 
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612