کد خبر:3861
پ
rajabi-m

اگر حائری نبود اعتبار منابع کتابخانه مجلس شناخته نمی‌شد

مراسم نکوداشت استاد عبدالحسین حائری کتاب‌شناس و نسخه‌پژوه پیشکسوت صبح امروز سه شنبه ۲۶ شهریور با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و شاگردان و علاقه‌مندان آثار وی، در محل سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد

مراسم نکوداشت استاد عبدالحسین حائری کتاب‌شناس و نسخه‌پژوه پیشکسوت صبح امروز سه شنبه ۲۶ شهریور با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و شاگردان و علاقه‌مندان آثار وی، در محل سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمد رجبی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به تلاش‌های بی‌‌شائبه استاد عبدالحسین حائری در جهت حفظ و اشاعه میراث گرانقدر ایرانی اسلامی، گفت: اگر تلاش‌های استاد عبدالحسین حائری نبود شاید اعتبار مأخذ و منابع ما شناخته نمی‌شد.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همان‌طور که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از طرح پذیرش نسخه‌های خطی به صورت امانت خبر داده و اعلام کرده بود افرادی که دارای نسخه‌های خطی در آرشیو‌های شخصی هستند می‌توانند این نسخه‌ها را به صورت امانت در اختیار این کتابخانه قرار دهند، این کتابخانه نیز آمادگی خود را برای دریافت این نسخه‌ها به صورت امانی اعلام می‌کند.

رجبی با بیان این‌که براساس این طرح در کتابخانه ملی نسخه‌های خطی به صورت امانی دریافت می‌شوند و تنها باید تصویر دیجیتالی این نسخه‌های خطی در اختیار این سازمان قرار بگیرد تا محققان پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند، اظهار کرد: کتابخانه مجلس نیز آمادگی دارد نسخه‌های خطی موروثی افراد را برای حفاظت، مرمت رایگان و نگهداری تحویل بگیرد و در صورت تقاضای افراد این نسخه‌های خطی بازگردانده می‌شوند.

وی در پایان با تأکید بر گرامیداشت افرادی مانند استاد حائری بیان کرد: جدا از علم، شخصیت نمونه این استاد، این مرد بزرگ باید مورد توجه همه باشد.

استاد حائری را می‌توان سرمشق تولید و توارث دانش دانست

در ادامه منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد:استاد حائری، علاوه بر اینکه از گوهر اصیل برخوردارند و در خاندان علم و اجتهاد پرورش یافته اند، با جد و جهدی مثال زدنی، سال‌های متمادی از عمرشان را در راه کسب معارف دینی و آموختن علوم معقول و منقول و دانش کتابشناسی و نسخه پژوهی و فهرست نگاری، سپری کرده اند. و اینک چونان گنجینه ای ارزشمند، سرمشق کم نظیری برای نسل جوان ما هستند؛ و برای اینجانب نیز افتخار بزرگی است که به عنوان خادم کتابخانه های عمومی کشور در مراسم نکوداشت ایشان که خود زمانی یکی از اعضای هیئت امنای آن بوده اند، در خدمت شما باشم.

واعظی افزود: در دوران درخشان تمدن ایرانی – اسلامی کتابت و کتابداری و کتاب آرائی نیز رواج گسترده و عظیم یافت و از این رو می‌توان تمدن اسلامی را «تمدن کتاب» نامید؛ کما اینکه پاره‌ای از مستشرقان آن را به همین نام نامیده‌اند. عظمت کتابخانه‌های اسلامی زبان‌زد عام و خاص بوده و غربیان قرون وسطایی به دیده اعجاب به آن می نگریستند. کتابخانه ها در جهان اسلام به عنوان بخشی از نظام آموزشی در کنار دارالعلم ها و رَبع ها و نظامیه ها و رصدخانه ها تأسیس می شدند و وظیفه تولید و توارث دانش را به عهده داشتند و این مجموعه های عظیم، حاوی معارف دینی و یا معارفِ دنیایی دین مدار بودند؛ و هنوز هم این میراث، گنجینه‌های گهرباری را به نسل‌های امروزی هدیه می‌کند.

به گفته دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور کلید ورود به این گنجینه‌های معرفتی، دانش کتابشناسی و نسخه پژوهی و فهرست نگاری است. نسخه هایی که از آن گنجینه‌های پرگهر به دست ما رسیده است در حکم اشیائی بی جان و صامت‌اند که استنطاق از آنها به مدد کتابشناسی و نسخه پژوهی و فهرست نگاری میسر می شود. نسخه شناس عالم و ماهر و متبحر، طنین نهفته در گنجینه های علمی گذشته را به صدا در می آورد و ما را به این سَماع دعوت می کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های نسخه شناسی در تاریخ گفت: کار نسخه شناس فهرست نگار، از سنخ نشر و ترویج دانش است. با نسخه شناسی و فهرست نگاری است که می‌توان میراث ملی و محلی را پاس داشت و آن را از گزند روزگار در امان داشت؛ با چنین معرفتی است که می‌توان دانش های بومی را گردآوری و ترویج نمود؛ با چنین دانشی است که می‌توان زمینه را برای هرگونه آموزش و پژوهش درباره علوم قدیم تسهیل نمود. لذا استاد حائری را می‌توان سرمشق تولید و توارث دانش دانست. کار ایشان و سایر بزرگانی که همچون ایشان در این زمینه مشغول فعالیت بوده و هستند، از سنخ نشر دانش و حفظ میراث فرهنگی است.

واعظی بیان کرد: اگر امثال استاد حائری نبودند، باز هم ما باید شاهد به تاراج رفتن نسخ خطی خودمان توسط بیگانگان بودیم و در مقابل کتابخانه هایشان صف می کشیدیم تا مگر اجازه دهند از نسخ خطی خودمان عکس برداری کنیم.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612