کد خبر:4557
پ
dostane-m

انتشار «عهدنامه مالک اشتر» به تصحیح دکتر محمود عابدی

دکتر اکبر ایرانی در پانزدهمین دیدار دوستانۀ استادان و صاحب نظران از انتشار کتاب عهدنامۀ مالک اشتر به تصحیح دکتر محمود عابدی خبر داد

میراث مکتوب – پانزدهمین دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب چهارشنبه ۲۵ دی ماه در ساختمان این مرکز برگزار شد.

احسان اشراقی، صدوقی سها، محمدجعفر یاحقی، محمود عابدی، مصطفی ذاکری، مهدی محقق، نوش‌آفرین انصاری، علی قیصری (استاد تاریخ ایران در دانشگاه کالیفرنیا)، کریم زمانی، محمد روشن، ابوالقاسم امامی، حسن انوشه، جمشید کیانفر، احمد مسجد جامعی، قلیچ خانی، بابک فرزانه، سید سعید میرمحمد صادق، الوند بهاری، موسوی طبری، حسن سید عرب، یونس کرامتی، سید علی آل داوود، میرهاشم محدث، حبیب الله عظیمی، موسوی گرمارودی، کیوان ساکت، محمد حسن ابریشمی و محمد حسین ساکت، محمد رضا وصفی، محمد رضا موحدی، سید صادق اشکوری، سید محمد حکیم، محمد باهر از جمله میهمانان این نشست دوستانه بودند.

در این مراسم نخست دکتر ایرانی، مدیر عامل مرکز، به میهمانان خوش آمد گفت. وی ضمن تبریک میلاد با سعادت نبیّ مکرم اسلام و همین طور امام صادق علیه السلام مقدم میهمانان را گرامی داشت و گفت: انشالله توفیق داشته باشیم که از یاران راستین حضرت و امام صادق باشیم. مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در سال هفتاد و دو تأسیس شد و امسال ۲۰ سالگی این مؤسسه است. قرار داشتیم مراسم و برنامه ای به این مناسبت ترتیب دهیم که به دلیل مشکلات و مضایق به همین ذکر مختصر اکتفا می کنیم. همه فعالیت ها و انتشارات میراث در سایت مرکز قابل دیدن و در اختیار دوستاناست که می توانند بیست سال کوشش این مرکز را به قضاوت بنشینند.
چرا که گفته اند:
انَّ آثارنا تدلُّ علینا فانظروا بعدَنا الى الآثارِ

ایرانی افزود: یکی از اهداف این جلسات تبادل اندیشه میان اساتید رشته های گوناگون با دوستداران میراث مکتوب است که موضوعات و مباحث جدید را با هم مورد مباحثه قرار می دهند؛ فایدۀ دیگر نشست های میراث هم این است که از علاقه مندان به فرهنگ دعوت می کنیم تا با استادان میراث و فعالیت های این مرکز آشنا شوند و بعضی از کارهای میراث که به دلیل مشکلات مالی در نوبت چاپ و نشر باقی مانده است،به کمک این دوستان منتشر شود. خوشبختانه در نشست امروز که پانزدهمین نشست دوستانه ماست،تا کنون شش نفر به لطف دوستان بزرگواری که اینجا هستند از ۵ تا ۱۵ میلیون تومان برای نشر آثار به ما کمک کردند.امیدواریم در آینده هم باز به لطف و همراهی دوستان بخشی از آثارآماده چاپ را منتشر بکنیم.

در این نشست مدیر عامل میراث مکتوب همچنین از آثار چاپ شده در دی ماه خبر داد و گفت: در ماهی که قرار داریم و اواخر آن هستیم چند کار منتشر کرده ایم؛ بخش شیراز کتاب
خلاصه الاشعار یکی از آن جمله است که پیش از اینبخش های اصفهان، قم و کاشان آن را منتشر کرده بودیم.این کتابرساله فوق لیسانس خانم نفیسه ایرانی بود که به همت ایشان تنقیح و تصحیح شده است.

وی همچنین گفت: هفته پیش با استاد فرانسیس ریشار که از فرانسه برای انجام کاری به ایران آمده بودند، جلسه ای داشتیم. و از فهرست نویسان و نسخه شناسان معاصر نیز دعوت کردیم که با ایشان تبادل نظر شد.مقرر گردید سال آینده به همت ایشان و با همکاری دیگر موسسات کارگاه نسخه شناسی برگزار کنیم.

دکتر ایرانی در ادامه گزارش فعالیت های دی ماه مرکز میراث افزود: چهار دی ماه مراسم رونمایی از بخش اسلام و ایران کتاب جامع التواریخ را داشتیم که مجموعه ای سه جلدی است و به همت استاد محمد روشن تصحیح و انجام شده است.در این مراسم شش سخنران و دو میهمان خارجی داشتیم. آقای یوسف الهادی که مغول شناس برجسته ای هستند،از عراق آمدند و سخنرانی کردند.در این جلسۀ رونمایی، مراسم نکوداشتی نیز برای استاد روشن برگزار شد که دوستان ایشان از رشت آمده بودند. در ضمن ضمیمه سی ام آینه میراث با نام «شکوه و جاودانگی» و درباره آثار خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی است که آقای یوسف الهادی آن را تألیف کردند و من در طی یکی دو سال آن را ترجمه کردم. این اثر نیز در آن جلسه تقدیم میهمانان شد. شمارۀ ۵۲ مجله آینه میراث نیز چند روز پیش منتشر شد و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وی از جوایز و دستاوردهای این مرکز خبر داد و گفت: بعد از این نشست جشنواره نقد در خانۀ کتاب برگزار می شود و در آن مراسم به سه تن از دوستان میراث مکتوب که نقدهایی در نشریات ما به چاپ رسانده اند، داده می شود. اولین جایزه به دکتر محمود عابدی بابت نقد ایشان به کتاب ارشاد قلانسی داده می شود که عارف نوشاهی آن را تصحیح کرده و موسسه میراث مکتوب چاپ کرده است. نقد ایشان با توضیحات و اضافاتی همراه است که آقای عارف نوشاهی بدان توجه نکرده بودند. دومین اثر برگزیده این جشنواره، نقد سید عبدالرضا موسوی طبری است که در ضمیمه ای از نشریه آینه میراث نوشته اند و نقدی است بر تصحیح آثار عبدالقادر مراغی. اثر برگزیدۀ دیگر، نقدی است که آقای مروجی بر رساله قشیریۀ بازتصحیح مهدی محبتی نوشته اند و در ضمیمۀ شماره ۳ گزارش میراث چاپ شده است.

همچنین دیروز مراسم اهدای سومین جایزه استاد فتح الله مجتبایی بود که به دکتر سلمان ساکت تعلق گرفت. پایان نامه سلمان ساکت تصحیح ربع عبادات کیمیای سعادت بود که به نحو شایسته ای و با تعلیقات و توضیحات بسیار زیاد انجام پذیرفته است. استاد راهنمای این پایان نامه دکتر محمد جعفر یاحقی و استاد مشاور آن دکتر محمود عابدی و داور دکتر صادقی بودند که به این بزرگواران تبریک می گوییم.

مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در پایان سخنانش از فعالیت های مرکز با موسسات خارج از کشور سخن گفت و افزود: در ادامه همکاری هایی که مرکز میراث مکتوب با موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین دارد و تا به حال حدود ده اثر کلامی را با همکاری آن ها منتشر کرده ایم، چند روز پیش آقای ویلفرد مادلونگ نمونه نهایی کتاب اثبات النبوات ابو یعقوب سجستانی راکه با همکاری پروفسور پل ای واکر انجام داده اند، برای ما فرستادند که انشالله این اثر رانیز تا یکی دو هفته آینده آماده چاپ می کنیم. کتاب دیگری که در دست داریم و به زودی به زیر چاپ می رود کتاب عهد نامه مالک اشتر است که به همت دکتر محمود عابدی تصحیح شده و ترجمه محمد ابراهیم بدایع نگار تهرانی است که من فیض الدموع آن را قبلا کار کردم. این عهد نامه به همت ایشان تصحیح شده و تعلیقات بسیار زیادی دارد که به دو صورت تحریری و عکسی تا چند هفتۀ دیگر ان شاء لله چاپ خواهد شد.

پایان بخش پانزدهمین نشست دوستانه میراث مکتوب، شعرخوانی علی موسوی گرمارودی بود که با سه تار نوازی کیوان ساکت همراه شد. متن کامل غزل ایشان که با نام «هی هی از این عشق خوش احمدی» و درباره میلاد رسول گرامی اسلام بود، در ادامه می آید:

جان سحر جسم سمن بوی توست
شاه غلام سر گیسوی توست
ماه که خم کرده سر خویشتن
بوسه زن گوشۀ ابروی توست
ای سمن باغ خداوندگار
سرو غلام قد ناجوی توست
صبح ازل پرتو پیشانی ات
شام ابد طرۀ دلجوی توست
آن چه ز گل نیک تر آمد به باغ
باغ گل خلق تو و خوی توست
زمزمۀ زندگی کائنات
همهمۀ شور و هیاهوی توست
عقل تو سرمایۀ سنگین وحی
عقل جهان کم به ترازوی توست
عقد ثریا به کف آسمان
پیشکش گردن بانوی توست
کاش که فریاد دلم می شنید
حلقۀ آن درد سر کوی توست
شاخه طوبا ندهد در بهشت
آن چه در آن چنبر بازوی توست
هی هی ازین عشق خوش احمدی
ذکر لبم نامۀ هوهوی توست

گزارش از سهیلا یوسفی

…………………………………………………

اخبار مرتبط

دیدار دوستانه استادان و صاحب نظران – ۲۵ دی/۱

دیدار دوستانه استادان و صاحب نظران – ۲۵ دی/۲

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612