کد خبر:5852
پ
فاقد تصویر شاخص

انتشار آثار فتح‌الله خان شیبانی

ابونصر فتح‌الله خان شیبانی، از معروف‌ترین شاعران دورۀ دوم بازگشت ادبی است

ميراث مكتوب – ابونصر فتح‌الله خان شیبانی، از معروف‌ترین شاعران دورۀ دوم بازگشت ادبی است. با توجه به اینکه وی مدایح خود را با انتقاد از وضع حکومت درآمیخت، می توان او را از پیشگامان و پیشروان نهضت مشروطه به شمار آورد. ویژگی دیگر اشعار او، توصیفات زیبایی است که از طبیعت و مظاهر آن داشته است.

تاکنون چاپ منقحی از آثار او صورت نگرفته بود، لذا، نظر به اهمیت و جایگاه ویژۀ شیبانی در بین شاعران دورۀ بازگشت ادبی، نیاز به تصحیح و انتشار آثار او احساس می شد.

اثر حاضر با جمع آوری نسخه های خطی شاعر و سپس مقابلۀ نسخه ها و با روش تصحیح انتقادی و در برخی از موارد تصحیح قیاسی تدوین شده است.

در این کتاب دوجلدی، آثار موجود شیبانی (دیوان اشعار، مقالات سه گانه، منظومۀ فتح و ظفر، زبدة الآثار، فواکه السحر، بیانات شیبانی) تصحیح شده و در مقدمه با مراجعه به آثار شیبانی و تذکره های معاصر شاعر، شرح دقیقی از احوال و افکار شاعر بیان گردیده است.

علیرضاشانظری، مصحح کتاب دوجلدی آثار فتح الله خان شیبانی در مقدمۀ مفصلی که بر این اثر نوشته است، نخست زندگی و احوال شیبانی را برای مخاطبان بازگو کرده است. او در این مقدمه به موضوعاتی چون نام و کنیه، تخلص، زادگاه، خاندان، همسران و فرزندان، تحصیلات، مشاغل فتح الله خان شیبانی اشاره کرده است.
حوادث زندگی، سفرها، پایان زندگی و مقبره و مدفن شیبانی دیگر مطالبی است که مصحح به اجمال دربارۀ آن توضیحاتی داده است.
شانظری در مقدمۀ خود بر مجموعۀ دوجلدی آثار فتح الله خان شیبانی نگاهی به برخی از مضامین اشعار شیبانی نظر داشته و در این باره مثال هایی را نیز بیان کرده است.

بررسی آثار شیبانی با شاعران دورۀ بازگشت، شیبانی و ارتباط با معاصران، تأثیرپذیری از گذشتگان، دیدگاه معاصران شیبانی دربارۀ اشعار او، تأثیر شیبانی بر دیگر شاعران، تفاوت مدایح شیبانی و دیگر مدیحه سرایان قاجار، معرفی اجمالی آثار شیبانی از دیگر موضوعات مهمی است که مصحح در مقدمه به آن اشاره کرده است.

یادآور می شود چاپ و انتشار این اثر با مساعدت مالی دکتر نیلوفر قاضی، مهندس محیط زیست در کانادا امکان پذیر شده است.

ابونصر شیبانی: فتح الله بن محمد کاظم، آثار فتح الله خان شیبانی (1241 – 1308 ه.ق)، به کوشش: علیرضا شانظری، جلد اول (دیوان اشعار، فتح و ظفر) – جلد دوم (زبدة الآثار، مقالات شیبانی، بیانات، فواکه السحر)، تهران، میراث مکتوب، بهای دوره: 710000 ریال، 1393.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612