کد خبر:3419
پ
۳۰

اعلام موضوعات کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی

موضوعات سخنرانی کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی که با نگاهی به نسخه های خطی ایران، عراق و آلمان در تاریخ ۱۵ ـ ۱۶ جولای (۲۴ و ۲۵ تیرماه ۱۳۹۲) در دانشگاه ماربورگ آلمان برگزار میشود، اعلام شد.

میراث مکتوب – موضوعات سخنرانی کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی که با نگاهی به نسخه های خطی ایران، عراق و آلمان در تاریخ ۱۵ ـ ۱۶ جولای (۲۴ و ۲۵ تیرماه ۱۳۹۲) در دانشگاه ماربورگ آلمان برگزار میشود اعلام شد.
در این کارگاه آموزشی، دربارۀ روشهای بررسی نسخه های خطی و پیشرفت های جاری (رویکرد تطبیقی با نگاهی به نسخه های خطی اسلامی در ایران، عراق و آلمان) بحث خواهد شد. این کارگاه از سوی مرکز پژوهشهای خاور دور و خاورمیانه(CNMS) با حمایت مالی مرکز تبادلات دانشگاهی آلمان(DAAD) و با مدیریت و هماهنگی عمادالدین شیخ الحکمایی، لزلی ترامونتینی، و کریستف ورنر انجام خواهد شد.
بخش نخست اولین روز این کارگاه آموزشی، که صبح روز دوشنبه ۱۵ ژولای (۲۴ تیر ۹۲) برپا می شود، به خوشامدگویی لزلی ترامونتینی، کریستف ورنر و عمادالدین شیخ‌الحکمایی مدیران این کارگاه ها اختصاص دارد.
سپس در جلسۀ نخست این کارگاه که از ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۰۰ برگزار خواهد شد اسامه نقشبندی (بغداد) درباره «کاغذ بغدادی، تاریخچه ، ساخت و حفاظت» و اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب با موضوع «نگاهی به سهم ایرانیان در زمینۀ تألیف متون عربی در قدیم و تصحیح آنها در قرن اخیر (بررسی و مقایسه)» سخنرانی خواهند کرد. مدیریت این جلسه را لزلی ترامونتینی (ماربورگ) بر عهده دارد.
جلسۀ دوم این کارگاه با مدیریت کریستف ورنر برپا خواهد شد. در این جلسه موضوع سخنرانی زابینه اشمیتکه از کشور آلمان (برلین) به «مواد مسلمانان در مجموعه آبراهام فیرکوویچ، کتابخانه ملی سنت پطرزبورگ روسیه» اختصاص دارد و حسین جهاد ظاهر الحسّانی از کشور عراق (نجف) دربارۀ «نسخه‌های خطی اسلامی در نجف اشرف و عتبات عالیات، تاریخ ، فهرست و نگهداری» سخن خواهد گفت.
مدیریت جلسه پایانی روز نخست این کارگاه آموزشی برعهده آنا مارتین از (ماربورگ) است. در این جلسه کورنلیوس برتولد (لیپزیک) به بررسی «نسخه های خطی شرقی در کتابخانه دانشگاه لیپزیک؛ گردآوری، فهرست نگاری، دیجیتالی کردن و آموزش» می پردازد و محمدحسین حکیم پژوهشگر جوان کشورمان درباره «بررسی تطبیقی روشهای سنتی و نوین فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی در ایران» سخن خواهد گفت. «دشواری های پژوهش دربارۀ دوران مملوک و پیش از مملوک با توجه به موضوع آلوسی» عنوان سخنرانی پایانی این جلسه است که توسط الیو ماسروا (مونستر) ارائه خواهد شد.
دومین روز کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی در تاریخ سه شنبه ۱۶ ژولای ادامه می یابد و در جلسه چهارم، عمادالدین شیخ الحکمایی (ماربورگ) درباره «احیای کتابخانه‌های قدیمی به وسیله مهرهای مالکیت» و آنا مارتین ( ماربورگ) درباره «نسخه‌های خطی فارسی در هند» سخنرانی می کنند. مدیریت این جلسه را لزلی ترامونتینی بر عهده دارد.
در پنجمین جلسه کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی نیز که مدیریت آن را عمادالدین شیخ‌الحکمایی بر عهده دارد، موضوعاتی چون «نسخه های خطی زیدیه در یمن و پیوند آنها با میراث ایرانی» توسط حسن انصاری (برلین)، «فارسی نویسی در بغداد، برپایۀ نسخ خطی پیش از سدۀ نهم هجری» از سوی جواد بشری (ایران) و «تجربۀ عراق در فهرست‌نگاری نسخه های عربی» با سخنرانی سامیه محمد عباس (تکریت) بحث و بررسی خواهد شد.
در جلسه پایانی نیز که مدیریت آن را کریستف ورنر بر عهده دارد اکبر ایرانی، الیو ماسروا، عمادالدین شیخ الحکمایی، ، حسین جهاد ظاهر الحسّانی و اسامه نقشبندی سخنرانی خواهند کرد.
………………………………………………….اخبار مرتبط

برگزاری کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی در دانشگاه ماربورگ آلمان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612