کد خبر:22647
پ
Neshast-62-irani-b

استاد نوايي با نويسنده كتاب ملك المورخين، هم فكر و هم درد است

دكتر اكبرايراني در شصت و دومين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، گفت: در حس وطن دوستي، ايران دوستي و حب الوطني كه استاد نوايي داشتند، به نوعي با نويسنده كتاب ملك المورخين، هم فكر و هم درد هستند.

ميراث مكتوب- دكتر اكبرايراني در شصت و دومين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، گفت: در حس وطن دوستي، ايران دوستي و حب الوطني كه استاد نوايي داشتند، به نوعي با نويسنده كتاب ملك المورخين، هم فكر و هم درد هستند.
مدير عامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب در نشستي با عنوان«رونمايي و نقد و بررسي كتاب مرآت الوقايع مظفري و سه ويژه نامه تاريخ علم» كه روز دوشنبه 19 آذر ماه 86 در اين مركز برگزار شد، افزود: سر انجام كتاب مرات الوقايع كه خود واقعه اي است از مراحل شناسايي اين اثر و تحقيق و انتشار آن، داستان شنيدني دارد، اما دريغ و صد افسوس كه اين اثر سه سال بعد از فوت مصحح گرامي آن منتشر شد. استاد عزيزي كه من اجازه مي خواهم تعبير ملك المورخين عصر حاضر را نسبت به ايشان داشته باشم. تقدير چنين بود كه اين اثر پس از فوت ايشان، امروز رونمايي و چهره گشايي بشود. ما امروز شاهد شكوفايي يكي ديگر از آثار علمي مرحوم دكتر عبدالحسين نوايي هستيم. ايشان در طول 81 سال از عمر پر بركت شان بيش از 36 عنوان كتاب و 120 مقاله علمي منتشر كرده و ميراث مكتوب قبلا اين توفيق را داشته كه دو كتاب از ايشان منتشر كند.

وي ادامه داد: كارهاي استاد نوايي را از لحاظ زماني مي شود به دو بخش تقسيم كرد. مجموعه آثاري كه ايشان تا سال 1356 تحقيق، تفسير و تاليف كردند كه يكي دو تا مربوط به دوره  صفويه است، اما بعد از سال 56 رويكرد كار ايشان به دوره قاجار مربوط مي شود. دوره  قاجاريه دوره اي است كه بد يا خوب اثراتش در زندگي ما باقي است. نظرم اين است كه در تاريخ، بخش هاي زنده تر و نزديك تر را بايد بيشتر بررسي كرد. درست كه آل بويه هم جزو تاريخ كشور ماست، ولي اينك تمام زندگي ما متاثر از مسائل صد سال اخير است و نه مسائل نهصد سال پيش.
دكتر ايراني با اشاره به دشواري هاي متعدد و مشكلاتي كه استاد نوايي در تصحيح اين اثر با آن روبرو بودند، گفت: در حس وطن دوستي، ايران دوستي و حب الوطني كه ايشان داشتند، به نوعي با نويسنده كتاب ملك المورخين، هم فكر و هم درد هستند. ملك المورخين هم كه در قضيه واردات اجناس و كالاهاي خارجي به ايران در آن زمان، بسيار گله مي كند و مي گويد: وضع طوري شده كه ما از پارچه  قنداق بچه مان تا كفن مرده گان مان، همه شده پارچه خارجي و توصيه مي كند به شاه كه از پوشاك داخلي، دوخت داخل و بافت داخل بپوشيد تا مردم از ايشان عبرت بگيرند.
وي افزود: ميراث مكتوب به جد دنبال مباحث متن شناسي است و استاندارد متن خوب، يكي از مباحث فني و علمي است كه ميراث مكتوب به دقت مواظب است كه اصول و قواعد آن رعايت شود و مي خواهيم ارزش هاي يك متن براي مخاطب روشن تر شود. من كتاب مرآت الوقايع مظفري را تورق مي كردم، ديدم اطلاعاتي مثلا در مورد چاپ و نشر كتاب هاي مختلف،  مباحث اقتصادي ضرب سكه، وضعيت معيشت مردم، آمار مردم ايران، وضعيت اديان و فرق بابي ها و بهائي ها در ايران و ديگر اديان موجود در ايران و اطلاعات دقيق و شايد منحصر به فردي در مورد مشروطه، در اين اثر هست، لذا تشكر مي كنم از زحمات كساني كه در انتشار اين اثر همكاري كردند، به خصوص خانم استخري كه واقعا نمايه سازي هاي ايشان در اين كتاب كه بيش از سيصد صفحه است، يك كار منحصر به فرد است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612